Hoe kunnen we een sfeer creëren waarbij iedereen betrokken is en verantwoordelijkheid draagt?
20 september 2017
Kun je kinderen de autonomie en verantwoordelijkheid geven om zelf het klaslokaal in te richten met de groepjes die zij willen? Leerkracht Sjaak van Moorsel had zo zijn bedenkingen, maar overlegde met zijn duocollega, en samen besloten ze de uitdaging aan te gaan.Het nieuwe schooljaar staat voor de deur. We zijn in de voorbereidingsweek. Er is al druk appverkeer met mijn duocollega. Op welke dagen gaan we samen naar school en welke dingen pakken we aan?
Mijn duocollega wil alle stoelen en tafels buiten de klas laten staan en de kinderen de klas laten inrichten.We hebben dit jaar samen een groep 5/6 van 28 kinderen. Dit berichtje op de app zet mij aan het denken. Wil ik dat wel? Lukt dat wel? Ik zie een chaos voor me. Ik denk dat deze klus te groot is voor de kinderen. Hierover hebben we druk appverkeer.
Tijdens de eerste voorbereidingsdag gaan we over deze vraag in discussie. Onze Lio-stagiaire van dit jaar denkt ook mee. Ik vind de autonomie te groot voor de kinderen. Ik geloof niet in autonomie zonder voorwaarden. Ik word hierin gesterkt door een lezing van Paul Verhaeghe. (zie hiervoor een eerder blog van mij) Uiteindelijk komen we overeen dat we de tafeltjes en stoelen buiten de klas laten staan. De kinderen gaan bij binnenkomst eerst met hun maatje praten wat ze nodig hebben om fijn te kunnen werken. Kun je fijn werken in een groepje van vier of toch liever in een groepje van twee of drie? Vind je het fijn om aan het raam te zitten of juist niet? Met wie wil je graag in een tafelgroepje zitten?
De kinderen schrijven hun voorkeuren op een memo. Alle memo’s verzamelen we op een groot vel papier. Samen met de kinderen bundelen we alle opmerkingen. Daarna gaan we in kleine groepjes de klas inrichten. Soms leidt dit tot discussie, omdat twee groepjes een zelfde plek in gedachten hebben. Om half elf heeft iedereen een plekje waar hij/zij tevreden over is. En in de klas hebben we een vel met voorwaarden die nodig zijn om fijn te kunnen werken. Niet opgesteld door de leerkrachten maar door de leerlingen. De leerkrachten geven zelf ook aan wat zij fijn vinden. Want ook mijn collega en ik horen bij de groep.
We zijn nu drie weken verder. De kinderen hebben nog steeds hetzelfde plekje. Ik ben blij dat ik niet klakkeloos ja heb gezegd tegen het stoelenproject. Blij dat we discussie hebben gevoerd. Blij dat we het hebben uitgevoerd. Het heeft mij gesterkt dat het kan wanneer we het samen doen. Op welke gebieden kan dit nog meer…let’s see in de USA.
Sjaak van Moorsel is leerkracht op OBS Uilenspiegel in Boekel en gaat in oktober een reis maken naar de Essential Schools in de Verenigde Staten. Ter voorbereiding op die reis houden hij en zijn medereizigers een blog bij op https://skbogoesusa.com/.
Reacties