Stichting Nivoz logo
Sterkt leraren, schoolleiders en betrokkenen bij de uitvoering van hun pedagogische opdracht

Nivoz Over Nivoz

Robert Mienstra

studiebegeleider (jonge) topsporters, tekstschrijver

Ik ben op school, in de klas, niet anders dan dat ik thuis, op straat of op het voetbalveld ben. Ja, ik ben leraar, dat is mijn beroep. Maar voor alles ben ik Robert.

In 1977 begon ik in het onderwijs in Amsterdam. Op de kapsterschool waar ik les gaf aan meiden van 16 tot 25 jaar. Sommigen waren dus net zo oud als ik. Daar ontdekte ik al snel dat de meiden me niet serieus namen als ik ‘leraartje’ speelde. “Zitten, boeken op tafel, lippenstift en spiegeltjes weg, luisteren”, het werkte niet.
“Goedemorgen, fijn om jullie weer te zien. Ik denk dat mijn haar weer eens gedaan moet worden… wat vinden jullie?”, bleek een binnenkomer te zijn die ons meteen tot elkaar bracht. En zo bleef het. Ik heb een gouden tijd met die Amsterdamse meiden beleefd.

Daarna volgden 22 jaar Nederlands geven op een VO-school in Almere, een aantal jaren in het cluster 3 onderwijs, in het praktijkonderwijs en weer 4 jaar op een LOOT-school.

Nu werk ik bij Playing for Success Almere. Hier komen kinderen uit de basisschool tien weken – elke week een dagdeel - naartoe om te werken aan hun zelfvertrouwen, motivatie en samenwerking op basis van reken- taal- en ict-lessen. Al mijn lessen worden gegeven in de accommodatie van betaald voetbalclub Almere City FC. We hebben ook locaties op het Stadslandgoed De Kemphaan en in de stadsschouwburg van Almere. De lessen die ik geef worden in het stadion gegeven, meestal buiten: bv. meten op het veld, rekenen op de tribune en taal in de perskamer of op de perstribune. Alles wat de kinderen doen is echt. Dus bv. uitrekenen wat de capaciteit is van het stadion en daarna uitrekenen wat de club verdient bij een uitverkocht huis. Daardoor zien ze dat leren zinvol is, ze krijgen er zin in en ze vinden leren leuk.

Tot op de dag van vandaag ben ik in de klas mezelf gebleven. Ik vertel veel over mijzelf, deel met de kinderen wat me bezig houdt. En dat gebeurt dus van hun kant ook. Ik sta niet voor de klas, niet in de klas, maar zit letterlijk in de klas. Tussen de leerlingen, en met de leerlingen. We zijn altijd samen.

Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief