Stichting Nivoz logo
Sterkt leraren, schoolleiders en betrokkenen bij de uitvoering van hun pedagogische opdracht

Nivoz Over Nivoz

Rajae El Himer

pedagoog, docent, onderzoeker

Rajae el Himer is pedagoog, docent-onderzoeker en lerarenopleider bij het Instituut voor Lerarenopleidingen van Hogeschool Rotterdam. In haar werk begeleidt ze leraren, onderwijsteams en leidinggevenden bij het ontwikkelen van pedagogisch leiderschap en situationeel oordeelsvermogen. Centraal staat steeds het samen zoeken naar antwoorden op de vraag: wat is in deze specifieke situatie het meest in het belang van de volwassenwording van de ander en waarom?
 
'Mijn pedagogische praktijk is geworteld in het bewust vertragen. In een tijd waarin snelheid en controle vaak leidend zijn, nodig ik uit tot reflectie, verdieping en het toelaten van onzekerheid. Zo ontstaat ruimte voor betekenisvolle ontmoetingen, waarin werkelijk luisteren, het laten rijpen van vragen en samen zoeken naar antwoorden centraal staan. Het proces van zoeken, twijfelen en samen onderzoeken is voor mij minstens zo waardevol als het resultaat.'
 
'Wat mij onderscheidt, is mijn pedagogische, menselijke blik en verbindend leiderschap. Ik geloof in de kracht van co-creatie en multiperspectiviteit: verschil erkennen en benutten als bron van wijsheid. Mijn kracht ligt in het verbinden van mensen en perspectieven, en in het creëren van ruimtes waarin professionals kunnen vertragen om scherper te zien, dieper te begrijpen en handelen met pedagogische verantwoordelijkheid.'
 
'Daarnaast ben ik als innovator en strateeg voortdurend op zoek naar manieren om het onderwijs te vernieuwen en te verrijken vanuit een geëxpliciteerde pedagogische visie. Met een scherp oog voor zowel de menselijke maat als het grotere geheel, werk ik samen met anderen aan duurzame veranderingen die bijdragen aan betekenisvol en toekomstgericht onderwijs.'
 

Zie ook: 

Hogeschool Rotterdam kijkt terug op een ge(s)laagde vrije minor Verrijking Pedagogische Professionaliteit: 'Het verschil maak je niet met je vak, maar als mens'

Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief