Monique Jonkers
begeleiding bij hoogbegaafdheid
Drs. Monique Jonkers studeerde Nederlands aan de Universiteit Utrecht en behaalde een eerstegraads lesbevoegdheid. Ze volgde de PABO aan de Hogeschool Utrecht en behaalde haar Master SEN, intern begeleider (post-hbo). Ze is opgeleid tot Specialist Begaafdheid door Eleonoor van Gerven.
Waarom maakt mijn kind op school geen gelukkige indruk? Waardoor voelt het zich zo anders dan andere kinderen? Waarom maakt het zich onzichtbaar in de groep? Hoe komt het dat het helemaal ‘in zijn hoofd zit’ en als kleuter tijdens het spelen te bang is om te vallen?
Toen ik mij als moeder van drie begaafde kinderen het hoofd boog over dit soort vragen, was ik al geruime tijd werkzaam als leerkracht in het basisonderwijs. Uiteraard sprak ik regelmatig met de leerkrachten op de scholen waar ik werkzaam was over hoogbegaafdheid. Daarnaast was ik als bezorgde moeder vaak op de school van mijn kinderen om hun soms benarde situatie te bespreken. In beide soorten contacten (moeder en leerkracht) merkte ik dat ook school de antwoorden schuldig moest blijven op de knagende vragen over hoogbegaafdheid die ik mijzelf stelde. Hoe krijg ik mijn kind aan de praat? Wat is er nodig om tegemoet te komen aan zijn uitdaging?
Zeker zo’n tien à vijftien jaar geleden was er een groot gebrek aan kennis en waren er over begaafdheid bovendien veel misverstanden. Aandacht voor hoogbegaafdheid werd vaak gezien als elitair. Een luxeprobleem van slimme ouders met slimme kinderen die op school nog slimmer gemaakt moesten worden – ten koste van de aandacht voor kinderen met een ‘echt’ probleem (gelukkig is inmiddels het besef dat hoogbegaafde kinderen net zo goed zorgkinderen zijn).
Ik denk dat het komt doordat hoogbegaafdheid mij in mijn persoonlijk leven zó heeft geraakt, dat het mij ook niet meer heeft losgelaten. Nadat ik al eerder de tweejarige opleiding tot intern begeleider had gevolgd, besloot ik mij daarom in hoogbegaafdheid te specialiseren. De basis daarvoor legde ik met een tweejarige opleiding tot Specialist Begaafdheid, die wordt verzorgd door Eleonoor van Gerven – een onbetwiste autoriteit op het gebied van hoogbegaafdheid.
De oprichting van Bureau Flore (begin 2014) was de logische volgende stap. Vanuit dit bureau zet ik mijn ervaring, kennis en expertise in om hoogbegaafde kinderen die begeleiding te bieden die voor hen nodig is. Dat kan via persoonlijke begeleiding van de kinderen zelf, ondersteuning aan ouders en leerkrachten, maar ook door scholen te helpen om beleid op te zetten en te implementeren op het gebied van hoogbegaafdheid.