Merel Boon
pedagoge Pabo Hogeschool Leiden
Merel Boon is na haar opleiding 5 jaar werkzaam geweest als klassenleerkracht op de Vrije School Den Haag. Ze studeerde daarna pedagogiek aan de faculty of education aan de universiteit in Plymouth. Ze schreef een master-thesis over ‘het leraarschap als kans om te werken aan groei van sensitiviteit en bewustzijn in onderwijs-pedagogische handelen. Sinds acht jaar werkt zij als docent pedagogiek aan de vrijeschool Pabo van Hogeschool Leiden.
'We leven in een veranderende wereld, gedreven door versnellingen in technologie en sociale innovaties. Niet alleen in het onderwijs, maar ook in de zorg, de landbouw en de financiële wereld is een kanteling gaande: van aanbod naar vraag, van massaproductie naar maatwerk, van lineair naar circulair, van controle naar vertrouwen en van centraal naar decentraal.
Onderwijs vraagt om unieke en authentieke inzet. Dat betekent dat ik mij in het onderwijs - samen met anderen - van onderop organiseer in netwerken en gemeenschappen (fysiek en virtueel). Ik werk in lokale, creatieve en contextgerichte innovaties. Waarbij we al doende leren wat wel en niet werkt. Ik houd van deze kleinschalige, persoonlijke initiatieven die impact hebben in het grotere systeem.
Ik ga voor onderwijs waarin plezier, interesse, oprechte aandacht, verlangens, luisteren en invoelen uitgangspunten zijn. Onderwijs waarin ik met en dankzij anderen kan groeien, en onderwijs waarin ik uitgedaagd wordt om de beste versie van mijzelf te leven en anderen uitnodig datzelfde te doen. Het is onderwijs waarbij we onze onzekerheden, angsten, kwetsbaarheden inbrengen; waarin we van onze ‘mislukkingen’ leren, veerkracht tonen en moedig verder gaan. Het is onderwijs waarin we in de tijd vertragen en stilstaan bij ieders verhaal. Kortom: onderwijs waarin ieder een verschil maakt en ertoe doet.'
Contact
Wilt u contact met Merel Boon, dan verwijzen we u naar haar eigen contactgegevens. Merel Boon was in februari 2015 betrokken bij de miniconferentie 'Het Prachtige risico van onderwijs'. En speelde ook een voorname rol bij het NIVOZ-symposium Unfolding Human Potential, twee jaar later, in 2017. Ze regisseerde de vidoclips die vertrekpunt waren voor het gesprek op deze internationale tweedaagse.