Stichting Nivoz logo
Sterkt leraren, schoolleiders en betrokkenen bij de uitvoering van hun pedagogische opdracht

Nivoz Over Nivoz

Katrín Gudmundsson

Consultant Passend Onderwijs, Begeleider persoonlijke groei & ontwikkeling, auteur

Mijn naam is Katrín Gudmundsson (1972), samenwonend met mijn verloofde. Ik ben een trotse moeder van een zoon (25) en een dochter (22). In de afgelopen 28 jaar heb ik met hart en ziel gewerkt in de hulpverlening en in het onderwijs. Vele jaren na mijn opleiding Sociale Pedagogische Hulpverlening, heb ik mijn Master Pedagogiek afgerond. De verborgen verhalen van de jongeren, de gezinnen en de betrokkenen die ik heb mogen begeleiden in verschillende functies hebben mij altijd geraakt, ik sloot ze in mijn hart en nam hen mee.  

In december 2020 is mijn boek ‘De juf die geen juf is’ uitgekomen, bestaande uit nieuwe en eerder gepubliceerde verhalen. In de vele reacties op de verhalen uit het boek lees ik herkenning over de onmacht en de worsteling van kind, ouder en docent. Veel reacties gaan over de beperking van allerlei systemen waar wij onderdeel van zijn en de wens om creatieve, maar vooral positieve, oplossingen te creëren voor het kind. Ten tijde dat ik werkte als beleidsadviseur en coördinator bij een groot samenwerkingsverband voortgezet onderwijs, heb ik ook dat veelvuldig mogen doen: creatieve oplossingen bedenken in complexe situaties.
Het bemiddelen bij conflicten tussen scholen en ouders was ook één van mijn taken.  Iemand écht zien en horen is vaak al het begin van de oplossing. Zonder oordeel oog hebben voor het verhaal – verborgen achter een glimlach of bepaald gedrag – kan een mensenleven doen veranderen. Weten waar de ander vandaan komt, elkaars verhalen kennen, zorgt voor begrip en begrip maakt het oordeel zacht.

Mijn jeugd was pittig en ik werd op mijn 16e een zogenaamde drop-out met etiketjes die mij onzeker maakten over mijn zijn en kunnen. Het was mijn mentor die mij na een lange tijd met openarmen ontving. Hij bleef in mij geloven en dat was precies wat ik nodig had. Ik kreeg een kans en haalde alsnog mijn diploma. Het heeft mij gevormd en doen inzien dat jongeren, zoals ik destijds, kansen nodig hebben en iemand die het volste vertrouwen in je heeft, juist wanneer je dat zelf zo kwijt bent.

Jongeren verdienen kansen die wij hen als volwassenen kunnen aanreiken, of dat nou op school is, in de vrije tijd of in de thuissituatie. Een kind leert lopen ook doordat we hen helpen met opstaan, net zolang tot ze het zelf kunnen. Met jongeren is dat net zo, je helpt ze leven tot ze het zelfstandig kunnen vormgeven. Dat het wel eens mis gaat, hoort erbij. In de maatschappij worden helaas ook kinderen (en ouders) aan hun lot overgelaten. Elk kind verdient iemand die in hem of haar geloofd en een hand uitreikt. De pijlers die het NIVOZ hanteert: verbondenheid én verantwoordelijkheid sluiten goed bij mij aan.

Hoe bijzonder om nu mijn oude middelbare school in Amsterdam te hulp te kunnen schieten en tijdelijk in te vallen als Begeleider Passend Onderwijs en op deze wijze mijn steentje bij te dragen aan het welzijn van de jongeren in deze uitdagende coronatijd.

Gelijke kansen creëren voor ieder kind, vergt een ongelijke aanpak. Het vraagt moed en durf om buiten de kaders te denken en te handelen. Maar het begint bij het kind, de jongere daadwerkelijk te zien en horen.   
 

Katrín werkt als zelfstandige: Consultant Passend Onderwijs, Begeleider persoonlijke groei & ontwikkeling en is schrijver.

Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief