Karen Faber
‘Ik heb een passie voor mooie gesprekken met kinderen en jongeren; gesprekken naar aanleiding van vragen die zij zelf stellen, over onderwerpen die hen er écht toe doen. Deze gesprekken koppel ik aan activiteiten; denken en doen komen zo bij elkaar. ‘Zich laten horen en gehoord worden’ staat centraal. Zo ontdekken kinderen hoe zij zelf en hoe anderen over iets denken en wat ze erbij voelen. (H)erkenning vanuit anderen geeft hen zelfvertrouwen; een belangrijke basis om zich te ontwikkelen. Ik hoop dat kinderen elkaar zo een beetje beter begrijpen, en respect voor elkaar kunnen opbrengen, door het vanzelfsprekende (vooroordelen) te betwijfelen. Wie weet wordt er dan ook minder gepest. Filosofie klinkt misschien als een ‘ver van je bed-show’, maar filosofie is meer dan boekenwijsheid. Filosoferen is een werkwoord; het is actief leren door je te reflecteren op je eigen ervaringen. Als docent Filosofie stel ik me op als vragensteller en gespreksbegeleider. Ik hoop hiermee leerkrachten en andere opvoeders te inspireren om ruimte te maken voor een goed gesprek met kinderen en jongeren.’Vanuit deze motivatie heb ik in 2012 Wereldwijs opgericht. Mijn naam is Karen Faber (g1982) en ik werk als docent/ trainer. Ik ben afgestudeerd aan Orthopedagogiek (MSc) en Filosofie (MA). Ik heb werkervaring in verschillende vormen van onderwijs ((speciaal) basisonderwijs, voortgezet onderwijs, universiteit en (sinds 2007 en momenteel) het HBO). Mijn interesse gaat met name uit naar de denkontwikkeling, morele ontwikkeling en de sociaal-emotionele ontwikkeling, bijvoorbeeld de vraag naar de pedagogische betekenis van kritisch en creatief denken.