Jelly Bijlsma
groepsvorming en teamontwikkeling
“Met S. gaat het goed. Vooral de relatie met de leerkracht en het gebruik maken van de kwaliteiten van S. werpt zijn vruchten af. Door S. in zijn kracht te zetten: taken geven, leiding geven, verantwoordelijkheidsbesef creëren, hebben we een hele andere groepssfeer gecreëerd. De leerkracht kan er hartverwarmend over spreken.”
Dit soort e-mails bezorgen mij kippenvel. Dit is waarom ik doe wat ik doe! Deze intern begeleider en leerkrachten maken voor deze groep het verschil! En dat is mijn missie! De leerling hierboven was al jarenlang een bron van problemen voor veel kinderen. Een informeel leider die zijn leiderschapskwaliteiten negatief gebruikte. Hij was dominant, bot en zeer fanatiek. Veel leerlingen waren bang voor hem. Onderhuids pesten was het probleem in de groep.
Ik ben Jelly Bijlsma, 53 jaar en drie jaar eigenaar van JBC&T en Klasse(n)Kracht! Ik help leerkrachten en directeuren regie te voeren op groepsvorming- en teamvorming processen met als resultaat een sociaal vaardig en veilig klimaat in de klas en in de school.
Ik maak hierbij gebruik van de RESPECT aanpak. Deze methode is door mij ontwikkeld in de praktijk en richt zich op de zeven pijlers die belangrijk zijn om binnen groepsvorming een Sociaal Krachtig en Veilig Pedagogisch klimaat in de klas (en de school) te realiseren.
Ik geloof dat als we kinderen helpen een positief zelfbeeld, zelfvertrouwen en zelfwaardering te ontwikkelen, ze leren bewust te worden wie zij zijn, over welke kwaliteiten ze beschikken en op welke manier zij op basis van hun kwaliteiten, een positieve bijdrage kunnen leveren aan de groep. Met als resultaat zelfbewuste kinderen die hun talenten kunnen inzetten voor een beter wereld. Hiervoor hebben we leerkrachten nodig die ook zelfbewust zijn. Weten wie ze zijn, over welke dynamiek ze beschikken, welke kwaliteiten ze inbrengen en die bereid zijn om voorbij de eigen ervaringen en overtuigingen te durven kijken.
Ik ben trainer/coach/orthopedagoog en GZ psycholoog met een bijzonder zwak voor verstoorde situaties omdat ik daar de uitdaging voel om samen met mensen de hulpvraag achter de verstoring te zoeken en via verbinding het contact te herstellen. Ik ben gefascineerd door groepsdynamiek. Ik geloof dat we kinderen moeten helpen om te snappen hoe dit soort processen werken en ze te helpen . Dat kinderen in deze tijd informatie nodig hebben om bewustzijn te ontwikkelen om van daaruit keuzes te kunnen maken.