Stichting Nivoz logo
Sterkt leraren, schoolleiders en betrokkenen bij de uitvoering van hun pedagogische opdracht

Nivoz Over Nivoz

Anita Bruin-Raven

lid Raad van Toezicht NIVOZ, leraar vo, lesontwerper persoonsvorming

Anita Bruin ontwikkelt, coördineert en doceert het vak Persoonlijke Vorming voor mavo, havo en vwo op het Edith Stein College in Den Haag. Daarnaast leidt zij het project Doorlopende Onderwijslijn Wereldburgerschap, dat tot doel heeft invulling en aanpak van het thema Wereldburgerschap door verschillende Haagse scholen - van basis- tot en met hogeschoolonderwijs - op elkaar af te laten stemmen. Ruim zeventien jaar geeft zij daarnaast NT-2 aan de Internationale Schakelklassen.

Anita studeerde Theologie aan de Rijksuniversiteit Groningen en specialiseerde zich in godsdienstpsychologie en godsdienstpedagogiek. Daarna volgde zij respectievelijk de post-HBO opleiding NT-2 en de post-HBO opleiding Begeleider in het Onderwijs. Naast leraar was zij geruime tijd werkzaam als schoolcounselor. Anita deed een aantal jaar wetenschappelijk onderzoek naar ‘persoonsvorming en identiteit op school’ binnen het lectoraat Normatieve Professionalisering aan de Hogeschool Utrecht. Het resultaat van haar werk beschreef zij in een boekje voor leraren en schoolleiders die aandacht willen geven aan persoonsvorming. (Bruin-Raven, A; Wassink, H; Bakker, C (2016), ‘Kiezen voor persoonsvorming. Identiteitsontwikkeling van leerling en school.’ Uitgeverij Phronese).

Waarin vind jij je inspiratie?

Wat hebben mijn leerlingen van mij nodig om zich te kunnen ontwikkelen als individu in een groep? Die vraag moet ik mezelf als leraar steeds blijven stellen. Het antwoord daarop kun je niet weten voordat de les begint. Dat maakt lesgeven tot een spannende baan. Het inspireert mij om mensen te zien groeien, vooral als dat dwars tegen hun eigen verwachtingen of tegen moeilijke omstandigheden in gebeurt. Ik merk dat leerlingen zodra ze zich gekend en erkend voelen, ontdekken dat ze de realiteit van deze wereld aan kunnen. Ze leren en merken dan dat ze keuzes kunnen, mogen en soms moeten maken die niemand anders voor ze kan maken. Op die manier zijn ze als volwassenen in staat om op een positieve, eigen manier bij te dragen aan de maatschappij.

Wat doe je momenteel, waarom doe je wat je doet?

We zijn de lessen Persoonlijke Vorming aan het uitbreiden naar hogere klassen. Ik ben benieuwd om te ontdekken wat deze continuïteit van de lessen gaat opleveren. Ook de lessen Nederlands aan nieuwkomers, met ieder hun eigen verhaal, blijft voor mij een zoektocht naar de juiste pedagogische aanpak. Verder wil ik het vak Persoonlijke Vorming meer laten aansluiten bij de andere vakken op school. Daarbij speelt de aandacht voor reflectie op de pedagogische taak van de leraar een grote rol. Er zijn genoeg goede voorbeelden daarvan te vinden, maar we kunnen nog veel meer van elkaar leren dan we nu doen. 

Waarom Raad van Toezicht van NIVOZ?

Het NIVOZ is voor mij een bron van inspiratie als het gaat om ontwikkeling van pedagogische visie en aandacht voor de leerling als persoon. En niet alleen voor mij: de activiteiten van het NIVOZ voorzien duidelijk in een grote behoefte. Het is belangrijk om te blijven ontdekken hoe de visie van het NIVOZ mensen uit het onderwijs bereikt. Soms moet je daarvoor buiten je comfort zone stappen en onbekende paden in durven slaan. Als lid van de Raad van Toezicht heb ik de mogelijkheid om heel dicht betrokken te zijn bij de ontwikkelingen en om de organisatie hopelijk ook te inspireren vanuit de schoolpraktijk.

 

Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief