Stichting Nivoz logo
Sterkt leraren, schoolleiders en betrokkenen bij de uitvoering van hun pedagogische opdracht

Nivoz platform hetkind

Fred Korthagen en Kernreflectie: leren van binnenuit

29 december 2013

In dit artikel laat Fred Korthagen ons kennis maken met een manier van werken waarbij de persoonlijke talenten van alle mensen in de school worden benut, een benadering die is uitgewerkt in het boek Leren van Binnenuit. Daarin is beschreven hoe deze aanpak, die gebaseerd is op recente wetenschappelijke ontwikkelingen in de onderwijskunde en de psychologie, op vele scholen heeft geleid tot een fundamentele verandering in de cultuur en de werkrelaties.

Uitgangspunt is dat de kwaliteit van scholen voor een groot deel bepaald wordt door de kwaliteit van de interacties tussen mensen. Bij kernreflectie gaat het om het verbinden van de persoonlijke en de professionele kant: hoe kunnen competenties afgestemd worden op persoonlijke kwaliteiten en idealen van mensen (leerlingen, leraren en schoolleiders)? Anders dan in veel gangbare coachingsvormen richt kernreflectie zich minder op het analyseren van problemen of wat er niet goed gaat, maar meer op de (wellicht onvermoede) mogelijkheden en krachten die mensen in zich hebben. Dit blijkt de motivatie te versterken, inspiratie te creëren en te leiden tot diepgaande veranderingsprocessen. Lees het artikel:

Kwaliteit van binnenuit-Fred Korthagen

Bron: VELON Tijdschrift voor lerarenopleiders 28(1)-2007

Auteurs: Fred Korthagen en Angelo Vasalos, Instituut voor Multi-level Learning (IML), Amsterdam en Educatieve Faculteit Hogeschool Utrecht

Reacties

0
Login of vul uw e-mailadres in.


Er zijn nog geen reacties
Delen:
Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief