Een gemeend compliment: 'Maar juf, gemeen is toch helemaal niet goed?'
9 mei 2017
Basisschoolleerkracht Cindy Verhoek is geïnspireerd door het Complimentenspel en laat haar leerlingen uit groep vier in verschillende werkvormen kennismaken met een bemoedigende en positieve kracht. Hier een inkijkje in haar lessen.Na een voorbereiding waarin ik diverse werkvormen voor mijn groep koos, ging ik in groep 4 van start met het Complimentenspel.
De kinderen zochten een compliment uit voor degene rechts van hen, het compliment moest ‘gemeend’ worden gegeven. ‘Maar juf, gemeen is toch helemaal niet goed?’ Zo maakten we een uitstapje naar taal, want ‘gemeend’ komt ten slotte van het woord ‘menen’ en wat betekent het wanneer je iets echt meent? We oefenden met elkaar aankijken, het compliment rustig en krachtig uitspreken.
Eén leerling kon met geen mogelijkheid een compliment kiezen voor zijn linkerbuurman. Hij riep zelfs de hulp in van zijn rechterbuurman en samen sorteerden ze de kaartjes. Ik vroeg hem naar zijn beweegredenen voor het sorteren. ‘Ik vind het zo moeilijk omdat alle kaartjes bij hem passen!’ Waarna we samen besloten één compliment te laten voorlezen en de rest van de stapel complimenten te geven aan deze leerling.
Daarna gebruikte ik een werkvorm uit het document met de werkvormen; één leerling ging even naar een ander plekje. Daarna kozen wij een leerling uit de groep uit en stelden vijf complimenten vast die bij deze leerling passen. De betreffende leerling zat zo trots als een pauw het spel af te wachten, want zou de leerling op de gang straks weten bij welke leerling deze complimenten horen? Er werd getwijfeld tussen twee leerlingen.
Toen werd het tijd om mijn eigen werkvorm te introduceren; geef een gemeend compliment aan iemand binnen onze school. Hierbij was het van belang eerst ‘denktijd’ te nemen en de volgende vragen hielpen de kinderen bij het maken van een keuze voor een persoon:
- Wie is belangrijk voor jou?
- Wat doet diegene waarom hij/zij belangrijk voor je is?
- Wat kan die persoon goed?
‘Juf, mag het ook mijn broer zijn?’ ‘Mag het ook iemand uit groep 8 zijn die mij helpt met lezen?’ ‘Mag het ook de juf zijn die altijd kopieert en schoonmaakt? ‘Mag het ook mijn buurjongen zijn?’
De kinderen oefenden om het compliment zo goed mogelijk over te brengen en vertrokken met een brede glimlach naar de desbetreffende persoon voor het uitdelen van het compliment. Een spoor van spanning, tevredenheid en positiviteit trok door de school!
Cindy Verhoek is leerkracht op de Prinses Ireneschool in Krimpen aan de Lek.
.
Reacties