De leraar die ik ben: 'Woest, pijnlijk, enerverend en vooral levend'
3 september 2012
De authenticiteit van Mr. Kanamori, zijn oprechtheid en zijn visie op onderwijs, is een voorbeeld voor veel leraren. Heidi Rust werd geprikkeld door vragen die over haar kern als leraar gaan. Waarom ben jij de leraar die je bent? Wat zijn sleutelervaringen in jouw biografie en waar haal jij inspiratie vandaan? Haar bijdrage. 'Woest, pijnlijk, enerverend en vooral levend'.Mijn levensreis is prachtig, woest, pijnlijk, enerverend en vooral levend. Eén ding weet ik van kinds af aan, dat is dat ik niet alleen reis.
Vroeger trokken mijn ouders mee en zij leerden mij vertrouwen op mijn eigen krachten. Gaandeweg vond ik zelfstandig de verbinding met alle reizigers om mij heen.
Samen reizen geeft kracht, voor mij , maar zeker ook voor de ander. Twintig jaar lang reisde ik vanuit oprechte verbinding met een groep kleine mensen, kinderen. Zij leerden mij zien, luisteren en voelen en ‘gewoon Heidi’ te zijn. Nu reis ik met leerkrachten, individueel en in groepen en wijs hen via de interactie met hun kleine medereizigers op de kracht die in hen schuilt.
Alles is er al, het wacht tot jij het wakker maakt. En ik word steeds meer mens.
Heidi Rust
Leraar en coach SKOSO in Eindhoven
Heb je zelf een bijdrage als leraar voor hetkind?
Stuur je tekst naar [email protected]
Meester Kanamori, de bekendste leerkracht van Japan, is in Nederland en geeft het antwoord op de vraag wat de opdracht van het onderwijs moet zijn: Leerlingen voorbereiden op het leven, met aandacht voor het individu, de ander én het collectief. Duizenden leraren en schoolleiders in Nederland omarmen deze opdracht. Zij ontmoeten Mr. Kanamori en elkaar tijdens diens bezoek aan Nederland, tussen 3 en 12 september 2012. In deze tijden van grootste plannen en structuurwijzigingen in de politiek, laten zij zien dat het de mens zelf is die het verschil kan maken.
Reacties