Stichting Nivoz logo
Sterkt leraren, schoolleiders en betrokkenen bij de uitvoering van hun pedagogische opdracht

Nivoz platform hetkind

De leraar die ik ben: 'Telkens nieuwe kansen, positief, open en betrokken op elkaar'

12 september 2012

De authenticiteit van Mr. Kanamori, zijn oprechtheid en zijn visie op onderwijs, is een voorbeeld voor veel leraren. Erik de Gier werd geprikkeld door vragen die over zijn kern als leraar gaan. Waarom ben jij de leraar die je bent? Wat zijn sleutelervaringen in jouw biografie en waar haal jij inspiratie vandaan? Zijn bijdrage. 'Telkens nieuwe kansen, positief, open en betrokken op elkaar'.





De inspiratie voor het onderwijs is het kind dat iedere dag voor een aantal uren aan mij wordt toevertrouwd. Ieder kind is uniek en heeft zijn eigen geschiedenis. Zo ben ik ook uniek en heb mijn geschiedenis. Samen schrijven we verder aan onze geschiedenis.

Kinderen inspireren mij met hun verhalen, hun gedrag, hun leefwereld, hoe ze omgaan met mooie en minder mooie momenten in hun leven.

Mensen om mij heen inspireren mij door de manier waarop ze kijken en omgaan met kinderen.
Jezus inspireert omdat hij op een geweldige manier begreep wat er in mensen omging en daar iets mee deed.
Nelson Mandela inspireert mij omdat hij altijd is blijven geloven en vechten voor een betere toekomst van zijn land.
Zuid-Afrika inspireert mij omdat kinderen daar het zoveel lastiger hebben dan wij maar vaak veel gelukkiger lijken.

Mijn dagelijks leven met de kinderen is een enorme uitdaging waarin het wat mij betreft draait om mens-zijn. We zijn allemaal mensen, we leven samen en daar gaan we iets van maken. Uniek zijn we, talentvol, telkens nieuwe kansen, positief, open en betrokken op elkaar.

Dat is het.

Erik de Gier
Comenius College in Capelle a/d Ijssel

Heb je zelf een bijdrage als leraar voor hetkind?
Stuur je tekst naar [email protected]  

Meester Kanamori, de bekendste leerkracht van Japan, is in Nederland en geeft het antwoord op de vraag wat de opdracht van het onderwijs moet zijn: Leerlingen voorbereiden op het leven, met aandacht voor het individu, de ander én het collectief. Duizenden leraren en schoolleiders in Nederland  omarmen deze opdracht. Zij ontmoeten Mr. Kanamori en elkaar tijdens diens bezoek aan Nederland, tussen 3 en 12 september 2012. In deze tijden van grootste plannen en structuurwijzigingen in de politiek, laten zij zien dat het de mens zelf is die het verschil kan maken.

Reacties

0
Login of vul uw e-mailadres in.


Er zijn nog geen reacties
Delen:
Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief