De leraar die ik ben: 'Haal het leven in de klas, ga op pad'
14 september 2012
De authenticiteit van Mr. Kanamori, zijn oprechtheid en zijn visie op onderwijs, is een voorbeeld voor veel leraren. Tessa Vugts werd geprikkeld door vragen die over haar kern als leraar gaan. Waarom ben jij de leraar die je bent? Wat zijn sleutelervaringen in jouw biografie en waar haal jij inspiratie vandaan? Haar bijdrage. 'Haal het leven in de klas, ga op pad'.Zoek het kind in jezelf en je zult een kind begrijpen. Wanneer een kind het kind in jou ziet, zal hij zich verbonden voelen met je. Ik ben ervan overtuigd dat een leraar zich tussen de kinderen moet begeven met dezelfde verwondering over het leven zoals zij die ervaren.
Haal het leven in de klas, ga met de kinderen op pad en blijf dicht bij hun belevingswereld. Wanneer je de nieuwsgierigheid van kinderen weet te wekken, zul je een wereld voor ze openen. En zij voor jou!
Een verhaal vertellen, een filosofisch gesprek, muziek maken of een energieke les bedenken. Doe vooral veel van datgene waar je zelf bekwaam in en gepassioneerd voor bent en gebruik deze energie in je klas. Wedden dat je kinderen ook op zoek gaan naar het beste in zichzelf?!
Kinderen laten beleven wat het leven inhoudt, is fantastisch!
Tessa Vugts
Dr. Schaepmansschool in Ridderkerk
-
Heb je zelf een bijdrage als leraar voor hetkind?
Stuur je tekst naar [email protected]
Meester Kanamori, de bekendste leerkracht van Japan, is in Nederland geweest en geeft het antwoord op de vraag wat de opdracht van het onderwijs moet zijn: Leerlingen voorbereiden op het leven, met aandacht voor het individu, de ander én het collectief. Duizenden leraren en schoolleiders in Nederland omarmen deze opdracht. Zij ontmoetten Mr. Kanamori en elkaar tijdens diens bezoek aan Nederland, tussen 3 en 12 september 2012. In deze tijden van grootste plannen en structuurwijzigingen in de politiek, laten zij zien dat het de mens zelf is die het verschil kan maken.
Reacties