Chantal daagt uit: Begin jij het schooljaar ook met een leeg klaslokaal?
12 juni 2013
Tijdens het onderwijscafé in Nijmegen op 29 mei jl. raakte Chantal van Ophuizen in gesprek met Rob van der Poel, mede vormgever van hetkind. Ze spraken over de inrichting van scholen. Aangezien dat de reden was van Chantal om met de ThuisKlas te beginnen, raakten ze verder in gesprek. Dit blog en haar oproep en uitnodiging is het resultaat. 'Hoe zou het zijn om op de eerste schooldag na de zomervakantie met een leeg lokaal te starten? De eerste school heeft zich al aangemeld. Wie gaat met mij deze uitdaging aan?' Chantal heeft nog twee plekken over: op maandag 19 augustus en op maandag 2 september. Wil je meer weten, lees verder en stuur haar een mailtje: [email protected]De school is een gebouw waar onderwijs gegeven wordt. Maar de laatste jaren worden over dat gebouw en het instituut steeds meer kritische denkvragen gesteld. Vragen zoals: Hebben we wel een school nodig? Hebben we de leerkracht nog wel nodig? Waar leren de kinderen meer? Op school, thuis of misschien wel ergens anders. Hoe leren de kinderen het best? Moeten we ze wel alles uit de methodes voorkauwen of mogen ze ook hun eigen leerdoelen bepalen en hun eigen koers gaan varen?
Allemaal vragen waar we steeds meer antwoorden op krijgen. Er komen verschillende nieuwe/vernieuwende onderwijssystemen op de markt. Als ouder heb je straks meer keus voor je 4-jarig kind dat voor het eerst naar school gaat. Wat bij al die verschillende onderwijssystemen naar voor komt, is dat het kind centraal staat. We moeten uit gaan van de behoefte van het kind. Dat is iets waar ik volledig achter kan staan. Vergeet dan alleen niet alle plekken - in én buiten de school - mee te nemen. Een kind moet zich thuis voelen, zeker als hij er 27,5 uur per week is. Hij moet de weg weten en zijn eigen plek hebben. Ik denk dat dit stukje vaak wordt vergeten bij het veranderen van ons onderwijssysteem. Terwijl dit de basis is van je nieuwe onderwijssysteem.
Uiteindelijk kwam er een mooi idee boven water drijven;
Hoe zou het zijn om op de eerste schooldag na de zomervakantie met een leeg lokaal te starten?
De eerste schooldag staat dan in het teken van hoe richten we samen ons lokaal in. Je start meteen leuk! Want je hoeft niet meteen die boeken in te duiken. Maar wat ga je op zo’n eerste schooldag dan allemaal wel leren? Overleggen, kritisch denken, vragen stellen, samenwerken, delen, rekenen, sociale vaardigheden, creatief denken, enz. Met maar een doel een gezamenlijke ruimte creëren waar iedereen zich thuis voelt en welkom is. Aan de hand van een aantal stappen gaan we aan de slag en aan het einde van de dag is het lokaal klaar. Uiteraard weet je dan nog niet of het op de lange termijn ook werkbaar is. Dus bouw je na een maand een evaluatie in. Je gaat samen kijken of het nog steeds naar wens is. Moet er wat aangepast worden, dan pas je het samen aan. Je hebt een hoge betrokkenheid van de leerlingen en het wordt een plek waar iedereen zich thuis voelt.
Sta je dan centraal als kind of niet? Kom je dan tot leren of niet? En zo kun je dat ook met de andere ruimtes van je school doen.
Creëer geen eilanden, maar wij-landen!
De eerste school heeft zich al aangemeld om na de vakantie te beginnen op deze manier. Wie durft er met mij ook deze uitdaging aan te gaan?
Ik heb nog twee plekken over: maandag 19 augustus en maandag 2 september.
Wil je meer weten, stuur mij dan een mailtje. [email protected]
Reacties