Wordt vervolgd! Is dat niet het doel van al het onderwijs?
17 oktober 2015
Ook Frans Droog - leraar op het Wolfert Lyceum in Bergschenhoek - was het opgevallen, dus kon hij de vraag van een van zijn leerlingen wel begrijpen. 'Meneer, kunnen we niet BUITEN les krijgen vandaag?' Droog hoorde de uitdaging, ook voor hem als verantwoordelijke leraar 'Zeker kan dat! Wanneer jullie nu BINNEN tien minuten een aantal activiteiten kunnen verzinnen waarvan we iets kunnen leren, dan gaan we ze ook uitvoeren.' Onrust, rumoer, rare ideeën, onuitvoerbare ideeën, ideeën die meer tijd vereisen, overleg, afstemming, spullen zoeken, verantwoordelijkheden afspreken, en... naar BUITEN. Zijn verhaal uit de praktijk, dat eerder verscheen op zijn eigen blog.Wat werd er gedaan?
- De snelheid van de HSL, die langs de school rijdt, werd gemeten, en spontaan, tijdens de uitvoering van de meting vergeleken met de snelheid van rennende kinderen.
- Er werd gekeken of je met een loep je naam in je blaadje kunt branden (nadat het originele voorstel om het leven van mieren te bekorten via een loep en zonlicht was afgewezen).
- Er werd bepaald welke bloemen er groeien en deze werden via een via Twitter gedeelde foto doorgeven, hashtag #twerbarium. (wordt vervolgd…)
- Kan je van zout water ook zoet water maken met behulp van de zon?
- Er werd een roulatiesysteem afgesproken: klaar met een proefje is door naar de volgende.
Was het (goed) georganiseerd?
Nee. Tenminste niet als je uitgaat van de standaardsituatie waarbij de docent van te voren alles bedenkt en klaarlegt.
Ja, wanneer je bedenkt in hoe korte tijd de leerlingen beslissingen namen en deze ten uitvoer brachten.
Nee, wanneer je bedenkt dat de docent van te voren had gehoopt dat de leerlingen dit voor elkaar zouden kunnen krijgen.
Ja, wanneer dit blijkt te lukken.
Werd er geleerd:? Ja! Ja! Ja! en Ja!
- Op een wit blaadje lukt het niet je naam in te branden. Op de zwarte logo’s die op de blaadjes stonden lukte dit wel. Op groene blaadjes (afgeplukt van plantjes) lukte het ook. Er was een discussie! Hoe kwam dit? Inkt op papier? Zwart versus wit? Levend materiaal verbrandt makkelijker?
- Bloemen die links en rechts van de HSL groeien blijken niet dezelfde. Wat zijn de oorzaken? Fluitekruid groeit vooral langs de weg. Wat zijn de oorzaken? Er staan er veel meer dan de docent heeft gezegd. Welke dan? Er komt een vervolg!
- Snelheid is lastig te meten als je de afstand te kort neemt. Als je het schema van de HSL niet weet, moet je soms best wel lang wachten. Rennende leerlingen gaan langzamer dan de HSL. De formule voor snelheid.
- Het idee van de opstelling om van zout zoet water te maken werd toegelicht door de inbrengers en begrepen. Minstens zo belangrijk was dat werd begrepen dat door het gebrek een zon en de beperkte hoeveelheid de uitvoering nog niet overtuigend was. Deze gaan we dus nog een keer doen.
Wordt vervolgd… en is dat niet het doel van al het onderwijs?
Frans Droog is leraar biologie, natuurkunde, scheikunde en wiskunde op het Wolfert Lyceum in Bergschenhoek. Hij is tevens bestuurslid van The Crowd en blogt op zijn website.
Reacties