Stichting Nivoz logo
Sterkt leraren, schoolleiders en betrokkenen bij de uitvoering van hun pedagogische opdracht

Nivoz platform hetkind

'Wat vraag je van een invalkracht? Is dit wat je onder goed onderwijs verstaat?'

30 december 2017

Jelle Veerman, bovenbouwcoördinator en leerkracht in Woudenberg, breekt een lans voor een goede invalbeurt in het onderwijs. 'Je wordt als invaller gewaardeerd wanneer de dag soepel is verlopen, wanneer er geen vervelende incidenten zijn geweest, wanneer het rooster van de dag is afgewerkt. Het vraagt om de kwaliteiten "orde houden" en "uitvoeren van de opgegeven taken".  Maar is dit wat een startbekwame leerkracht zou moeten oefenen? Waar hij of zij vaardiger in mag worden? Zijn blog: 'Dat moet anders kunnen. Wie denkt er met me mee?'

invalleerEnkele keren per week boek ik een invaller via de invallerspool van onze stichting. Een aantal namen is al bekend: goede ervaringen, mindere ervaringen… Namen worden toegevoegd, namen verdwijnen. Krijgen de startbekwame leerkrachten uit de pool wel een goed beeld van wat onderwijs echt is? Leren ze zichzelf wel de vaardigheden aan waar het om zou moeten gaan? Wie haken er af? Wie blijven overeind?

Je wordt als invaller gewaardeerd wanneer de dag soepel is verlopen, wanneer er geen vervelende incidenten zijn geweest, wanneer het rooster van de dag is afgewerkt. Het vraagt om de kwaliteiten ‘orde houden’ en ‘uitvoeren van de opgegeven taken’.
Is dit wat een startbekwame leerkracht zou moeten oefenen? Waar hij of zij vaardiger in mag worden?

Belangrijke pijler in het onderwijs is relatie. Relatie tussen leerling en leerkracht. Relatie tussen leerlingen onderling. Als invaller is er onvoldoende ruimte om hierin te oefenen, je verder te bekwamen. Je leert om de ‘orde’ te bewaken. Duidelijke grenzen te stellen. Sommigen leren om te overleven.
Is dit wat je wil voor jouw onderwijspraktijk? Is dit een vaardigheid die werkelijk van belang is?

Uitvoeren van lessen. Instructie van de les, uit de methode die klaarligt. De instructie moet zijn gegeven. De leerkracht als uitvoerder van de voorgeschreven inhoud…
Is dit een vaardigheid waar je verder in zou moeten bekwamen? Is dit wat je wil voor jouw onderwijspraktijk?

We leren startende leerkracht, die werken vanuit een invalpool, om uitvoerder te zijn en autoritair in zijn of haar positie ten opzichte van de leerling. Dat moet anders kunnen… Wie denkt er mee?

Mijn eerste gedachten:

Geef startende leerkrachten ruimte om te ontwikkelen

Zorg dat startbekwame leerkrachten aan de slag kunnen. Bied ze een werkplek met redelijke vergoeding, geef de ruimte om dit te combineren met verdiepende studie of onderzoek. Laat ze investeren in relaties. Relaties met leerlingen, collega's, externen.


Boek een invaller op inhoud, niet op naam/ klas

Laat ze verder onderzoeken in het vormgeven van onderwijs, maak ze eigenaar van het lesstof-aanbod. Je kunt de invaller niet boeken op naam, maar op onderwijsaanbod. Je kijkt welk aanbod je de school in wil halen. Projectlessen taal, rekenen, beeldende vorming, film, muziek, dans, drama, bijzondere leesactiviteiten... De 'vaste' leerkrachten verzorgen de lessen aan de leerlingen die niet aan het project deelnemen. Wie wil er nu geen invaller boeken?


Schakel invallers van buiten de school alleen in, om vervanging voor langere tijd op te vangen

De invaller krijgt de tijd om een band op te bouwen met een groep. Om zelf het programma vorm te geven. Om te leren en te ervaren wat het is om zelf een groep te draaien. Om kennis te maken met de mooie en altijd uitdagende onderwijspraktijk...


Jelle Veerman is  leerkracht en bouwcoördinator op de Koningin Julianaschool in Woudenberg. Daarnaast werkt hij één dag in de week voor Stichting PCO Gelderse Vallei.

Reacties

0
Login of vul uw e-mailadres in.


Er zijn nog geen reacties
Delen:
Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief