Stichting Nivoz logo
Sterkt leraren, schoolleiders en betrokkenen bij de uitvoering van hun pedagogische opdracht

Nivoz Podium

16 januari Extern

Voorstelling MOED vertelt het verhaal van die ene docent die jou wel ziet

MOED - de voorstelling waarin Mahfoud Mokaddem deels put uit zijn eigen schoolervaringen als docent in het mbo - neemt een mooie vlucht. Na de voorstellingenreeks in Leiden in augustus/september is MOED gespeeld op onderwijscongressen, scholen, festivals en in andere theaters. Op donderdagavond 16 januari is hij ook in Rotterdam te zien. In het Maaspodium. Vanaf half acht, voor een tientje.

MOED is stand-up storytelling en vertelt het verhaal van die ene docent die jou wel ziet, van leerlingen die een hand in de rug verdienen en collega’s die je niet begrijpen. Een voorstelling vol hiphop beats, videokunst en verhalen van leerlingen én docenten die weinig aansluiting vinden bij het onderwijssysteem en zich afvragen: waar doe ik het voor?

In de theatersolo MOED neemt acteur en docent Mahfoud je mee naar zijn klaslokaal op het mbo 1. Hij stelt je voor aan Reza, Dayenne, Teun en al die andere leerlingen voor wie niemand ooit een vlag hijst. Mahfoud herkent zich in hen. Want ooit was hij ook zo: een jongen die altijd achterin zit. In de klas, in de bus, in de maatschappij.

Ik bereid hen niet voor op de examens. Ik bereid hen voor op het leven. 

De confrontatie met zijn 16-jarige zelf drijft Mahfoud om voor de klas te staan en de les Burgerschap terug te brengen tot vragen als: hoe gaat het met je, waar kom je vandaan, waar wil je naartoe? Dit creëert een bijzondere band met zijn studenten, maar valt buiten de standaard onderwijsregels. Terwijl zijn leerlingen hem als vriend zien, wordt hij door collega's niet begrepen en krijgt hij van de directie nog één kans. Net als zijn leerlingen, en zoals vroeger, worstelt Mahfoud met het systeem—tot het onomkeerbare gebeurt…’

Tickets kun je hier kopen!

Na TWAALF, ZESTIEN en EENENTWINTIG is MOED het slotstuk van het onderzoek van stadsgezelschap PS|theater naar kansenongelijkheid in het onderwijs.

 

 

Delen:
Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief