Stichting Nivoz logo
Sterkt leraren, schoolleiders en betrokkenen bij de uitvoering van hun pedagogische opdracht

Nivoz platform hetkind

Voor toekomstgericht onderwijs is het nodig dat de leerkracht continu leert

1 maart 2016

Leerlingen kunnen zich alleen verder ontwikkelen als leerkrachten dat ook doen. Leren van leerkrachten is daarom essentieel om alle ambities rondom het onderwijs van de toekomst te realiseren. Door te leren stelt een leerkracht zichzelf in staat zich kritisch te verhouden tot alle eisen en wensen die vanuit de samenleving op hem afkomen, na te denken over zijn (toekomstige) rol en grip te krijgen op de veelheid en de complexiteit van de veranderingen. Dit biedt hem de mogelijkheid om, samen met collega’s, onderbouwde keuzes te maken en deze ook om te zetten in gewenste veranderingen in het eigen onderwijs. De beste plek voor leerkrachten om te leren, is daar waar ze werken. Dit betekent dat zowel voor de zittende als ook voor de aanstaande leerkracht leren op de werkplek het uitgangspunt moet zijn voor zijn professionele ontwikkeling. De intensieve samenwerking tussen scholen in opleidingsinstituten biedt een uitstekende basis om hier vorm aan te geven.

mirandatimmersmansartLeerkrachten hebben een interessant en dynamisch beroep dat voortdurend in beweging is. Onderwijsvernieuwing is van alle tijden, maar lijkt meer dan ooit aan de orde van de dag. Regelmatig komen er in de media berichten voorbij over het onderwijs van de toekomst. Er is behoefte om het onderwijs te veranderen, te experimenteren en hierover het gesprek aan te gaan, want niemand weet hoe de toekomst er uit zal gaan zien. Een ding is duidelijk, de leerkracht speelt in deze verandering een centrale rol. En belangrijker nog, de leerkracht moet het onderwijs van de toekomst nu al vorm geven.

Leerkrachten hebben een interessant en dynamisch beroep dat voortdurend in beweging is. Onderwijsvernieuwing is van alle tijden, maar lijkt meer dan ooit aan de orde van de dag. Regelmatig komen er in de media berichten voorbij over het onderwijs van de toekomst. Er is behoefte om het onderwijs te veranderen, te experimenteren en hierover het gesprek aan te gaan, want niemand weet hoe de toekomst er uit zal gaan zien. Een ding is duidelijk, de leerkracht speelt in deze verandering een centrale rol. En belangrijker nog, de leerkracht moet het onderwijs van de toekomst nu al vorm geven.

Lees verder

Meer artikelen in het kader van deze lectorale rede van Miranda Timmermans:
1. LeerKRACHT op de werkplek
2. Van opleiden in de school naar in de school opleiden
3. Lectoraat Leerkracht

Bron: Leerkracht, het magazine van Pabo Avans Hogeschool Breda

Miranda Timmermans is lector Leerkracht bij pabo Avans Hogeschool. Ze geeft daar leiding aan het onderzoeksprogramma van de pabo en haar samenwerkingspartners.

Reacties

0
Login of vul uw e-mailadres in.


Er zijn nog geen reacties
Delen:
Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief