Stichting Nivoz logo
Sterkt leraren, schoolleiders en betrokkenen bij de uitvoering van hun pedagogische opdracht

Nivoz platform hetkind

Verse tomatensoep en vers brood: 'Uit álles blijkt een liefde voor de kinderen in deze wijk'

3 juli 2014

Elk half jaar organiseert de Onderwijsgroep Unicoz studiedagen voor de directeuren en deze keer was er besloten om verschillende scholen te bezoeken. Op een zonnige voorjaarsdag eind maart 2014 bezocht een groepje ‘Unicoz’ directeuren Openbare basisschool de Bloemhof te Rotterdam. Corrie Schoemaker schrijft  hierover een reflectie. ‘De energie, die de school stopt in de relatie leerlingen-ouders-school voor hun leefomgeving verdient erkenning en waardering’. 

18476In mijn auto naar Rotterdam vroeg ik mij af, wat ik zou ontdekken. Ik had al even ’gegoogled’ en begreep een heel andere school aan te zullen treffen dan waar ik zelf als directeur op werk. Openbare basisschool de Bloemhof, waar wij ontvangen werden, is gevestigd in een mooi monumentaal pand aan de Putsebocht in Rotterdam.

Wim Pak blijkt een gedreven directeur te zijn. Sinds 2000 werkt hij op de school en heeft hij veel successen behaald. Ik was onder de indruk over de sfeer in de school, het onderwijsconcept, maar vooral over wat hij voor elkaar heeft gekregen met zijn team. Zijn verhaal lijkt een weergave van toevalligheden die op zijn pad kwamen en  meevallers die kwamen op de momenten, waarop zij nodig waren. Niets is echter minder waar! Uit alle voorbeelden blijkt een grote liefde voor de kinderen uit deze wijk. Respect, voor elkaar en voor de toekomst van onze maatschappij, zijn waarden die je terugvindt in deze school.

Het onderwijs op de Bloemhof is gebaseerd op het ‘Wanitaconcept’. Het Wanitaconcept is een manier van leren gebaseerd op authenticiteit in samenhang met kunsteducatie. Na jarenlange achterstanden in de resultaten ontdekte de school tijdens een project van de Stichting Kunstzinnige Vorming Rotterdam, dat drama de communicatie tussen leerlingen bevorderd en een groot effect heeft op de taalontwikkeling. Taal werd wel onderwezen, maar was niet toegankelijk voor de leerlingen uit de wijk, wiens ouders grotendeels een allochtone herkomst hebben.

Het principe van Gardner, meervoudige intelligentie, werd leidraad voor de kennisontwikkeling. Kunsteducatie ondersteunt het onderwijs. Later ontwikkelde de school zich naar een Brede school. De gemeente ondersteunt de school met extra uren. De onderbouw 8 uur en de bovenbouw 6 uur. Deze uren worden besteed aan vakken als dans, muziek, beeldende kunst , techniek, Engels, judo, filosofie, taal en tuinieren. Een dag arrangement werd in 2008 ingevoerd. De filosoof Henk Oosterling kwam in contact met de school en het werd mogelijk te gaan werken aan de pilot “Fysieke Integriteit”. Respect en zelfrespect zijn de waarden, die gedragen worden door de school.

tomatensoep-tomato-soupHet team ontdekte de armoede in de wijk bij de leerlingen, die slecht gevoed de schooldag startten. Om een goed dagarrangement te bieden, was een goede lunch noodzakelijk. Een combinatie met het verkennen van de wereld door met tuintjes te gaan werken, bevordert de ontwikkeling voor gezond voedsel en smaakverkenning. Dankzij de hulp van woningcorporatie Vestia werd een restaurant in het gebouw naast de huidige school opgezet en er werd een kok aangesteld. Ouders werden meegenomen in deze ontwikkeling en met hun hulp lukt het om vier dagen per week een gezonde lunch voor de leerlingen op tafel te zetten. De school heeft hulp gezocht bij sponsoren om de maaltijd mogelijk te maken. De betrokkenheid van de ouders is duidelijk herkenbaar op de Bloemhof. Wij kregen heerlijke verse tomatensoep met garnituur en vers brood voor onze lunch aangeboden. Een toetje van vers fruit in yoghurt was een heerlijke afsluiting van ons bezoek. Op welke basisschool krijg je in de groentetuin op een zonnige, prachtige lentedag zo’n lunch voorgeschoteld?

De sfeer in de school en de enthousiaste ontvangst door Wim Pak en zijn betrokken leerlingen gaven mij een zeer positieve indruk van een school die zijn sporen verdiend heeft in deze wijk. De energie, die de school stopt in de relatie leerlingen-ouders-school voor hun leefomgeving verdient erkenning en waardering. Ik hoop van ganser harte, dat de gemeente Rotterdam deze school blijft ondersteunen en de sponsoren hun aandeel blijven geven aan OBS de Bloemhof.

Ervaren door leren, is leren door ervaren op de Bloemhof.

Corrie Schoemaker was in 2014 directeur van basisschool de Buut, onderdeel van de Unicoz Onderwijsgroep te Zoetermeer.

Reacties

0
Login of vul uw e-mailadres in.


Er zijn nog geen reacties
Delen:
Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief