Uitgangspunt van Essential Schools: Demonstratie van meesterschap en ontwikkeling
1 juli 2013
De ‘Ten Common Principles' dienen op The Essential Schools in de Verenigde Staten als vertrekpunt voor de dagelijkse onderwijspraktijk. Hun zesde principe ‘Demonstration of mastery, is sterk verwant aan ‘Legitimering ’ zoals het in de leidende principes van hetkind is geformuleerd. ‘Wij geloven in leren voor meesterschap’. Het bijbehorende filmpje.Leerlingen in de VS, aangestuurd door het ‘No Child Left Behind’ beleid, maken ontelbare toetsen en testen. Ook in The Essential Schools. Ze maken er geen punt van en zetten de resultaten keurig in hun schoolgids, omdat het verplicht is. Maar geen leraar of leerling hecht echter aan deze scores.
Ze doen namelijk veel meer geïnspireerd door hun zesde uitgangspunt ‘Demonstration of Mastery’. Elke leerling geeft een presentatie van zijn kunnen aan het eind van zijn VO-opleiding voor leraren, studenten, ouders en leden van de community. Die presentatie bestaat uit:
- Een beargumenteerd en op onderzoek gebaseerde scriptie (paper)
- Een duurzaam sociaal actieplan
- Een publieke mondelinge presentatie met gebruik van technologie, waarin multimedia vaardigheden zijn geïntegreerd.
Studenten laten in hun eindpresentatie zien dat zij meesterschap hebben verworven in de academische en sociale doelen. Meesterschap is gericht op de ontwikkeling van persoonlijk leiderschap. Een leider die weet waar hij het over heeft, die ergens voor staat en een positie inneemt over zijn onderwerp, waarover hij onderzoek of interviews met experts heeft gedaan. Zijn standpunt verdedigt hij en beantwoordt vragen uit het publiek in de wetenschap dat zijn stellingname kritisch is gelezen door verschillende stafleden.
Er zijn 1500 Essential Schools in de VS, die zich verenigd hebben in The Coalition of Essential Schools. In elke Essential School leren leerlingen zichzelf, de ander en de wereld om hen heen kennen én verantwoordelijkheid daarvoor te nemen. Dat begint bij leraren die vanuit passie, betrokkenheid en autonomie handelen en leerlingen die leren verantwoordelijkheid te nemen en relaties aan te gaan met elkaar én met de gemeenschap waarin ze deel van uitmaken. Die relaties zijn gebaseerd op wederzijds vertrouwen en fatsoen. In elke Essential School vormen kleine en grote mensen samen een hechte leer- en leefgemeenschap.
Rikie van Blijswijk organiseert namens De Leerschool elk jaar een studiereis naar drie Essential Schools in Boston, in combinatie met een bezoek aan het jaarlijkse Fall Forum (San Fransisco, 2013). Meer over deelname en programma van deze reis achter deze link.
Reacties