Stichting Nivoz logo
Sterkt leraren, schoolleiders en betrokkenen bij de uitvoering van hun pedagogische opdracht

Nivoz platform hetkind

Studio School: verveelde tieners vinden plezier in werken én leren

2 juni 2016

Sommige kinderen leren door te luisteren, andere door iets te doen. Aansluiten bij de leerstijlen en behoeftes is belangrijk. Ook in het Verenigd Koninkrijk, waar Geoff Mulgan met zijn een nieuwe vorm van onderwijs heeft opgezet. Een school waarin leren en werken geïntegreerd zijn. Martin Dogger vond een inspirerende TED-talk over de Studio School, de plek waar  je vaardigheden en kennis gelijk kan toepassen en er sprake is van 'echt leren'.



Door zaken die normaal bijkomstig waren in het onderwijs - zoals het werken in teams en het werken aan echte prestaties - nu in het hart te plaatsen, hebben de Studio Schools mooie resultaten bereikt.

Leerlingen die eerder op hun oude school bij de lager presterende leerlingen behoorden, zitten na twee jaar met hun scores 'aan de bovenkant'. En het allerbelangrijkste is dat ze er plezier aan beleven en echt leren.  Mulgan: 'Toen we startte, meenden we dat we de hoogste prioriteit moesten geven aan het koppelen van twee problemen. Het ene betrof het grote aantal verveelde tieners die gewoon een hekel had aan school en totaal geen verband zag tussen school en een toekomstige baan. En werkgevers die alsmaar klaagden dat kinderen die van school kwamen in feite niet voorbereid waren op echt werk, en niet de juiste houding en ervaring hadden.'

Vanaf 2013 hebben  zo'n 30 Studio Schools in heel Engeland hun deuren geopend. Meer informatie vind je op de site van Studio School Trust.

Reacties

0
Login of vul uw e-mailadres in.


Er zijn nog geen reacties
Delen:
Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief