Stichting Nivoz logo
Sterkt leraren, schoolleiders en betrokkenen bij de uitvoering van hun pedagogische opdracht

Nivoz platform hetkind

'Sociale media bestaan niet! Ja, u heeft me wel verstaan'

15 mei 2012

“Lieve mensen, u heeft er toch ook genoeg van? De artikelen over ‘de 10 beste manieren om sociale media in te zetten voor merkherkenning’ of ‘de Return on Investment van sociale media’? Ik namelijk wel. En ik heb ze nota bene zelf geschreven.” Zo begint het artikel van Patrick Klerks van Tam Tam. Een kritische noot bij het gebruik van sociale media.

Patrick-Klerks_Pasfoto2Sociale media bestaan niet.
Ja, u heeft me wel verstaan. Sociale media bestaan niet. Ik licht deze uitspraak graag toe, maar dan moet u even met me meereizen naar de jaren ‘50 van de vorige eeuw. Toen werd in Nederland het fenomeen ‘televisie’ geïntroduceerd. Uw (groot)ouders zaten, samen met alle kinderen uit de straat, knus samengepakt voor een klein, bol schermpje dat de wereld in grijstinten de huiskamer in straalde. Hoewel, “de wereld”? De eerste televisie-uitzendingen (De Bonte DinsdagavondtreinNegen Heit de Klok) waren niets anders dan de beelden van een camera, die in een radiostudio of theaterzaal waren geplaatst. We snapten nog niet zo goed wat televisie écht kon, dus kopieerden we de media die wel al wel begrepen.

En dat kopieergedrag vertonen onze media al zolang wij zelf bestaan: het boek was bedoeld om gesproken teksten makkelijker te onthouden, de eerste auto’s werden verkocht als “paardloze koetsen” en ook internet werd in zijn eerste jaren gezien als, onder andere, een digitale stad, een digitale snelweg, een digitaal klaslokaal.

Er is niets mis met kopieergedrag, maar uiteindelijk zal een medium een eigen, authentieke vorm moeten ontwikkelen. Dat doet het onder druk van super-enthousiastelingen aan de ene kant, en criticasters aan de andere kant.  Lees hier verder in het volledige artikel.

En dat kopieergedrag vertonen onze media al zolang wij zelf bestaan: het boek was bedoeld om gesproken teksten makkelijker te onthouden, de eerste auto’s werden verkocht als “paardloze koetsen” en ook internet werd in zijn eerste jaren gezien als, onder andere, een digitale stad, een digitale snelweg, een digitaal klaslokaal.

Er is niets mis met kopieergedrag, maar uiteindelijk zal een medium een eigen, authentieke vorm moeten ontwikkelen. Dat doet het onder druk van super-enthousiastelingen aan de ene kant, en criticasters aan de andere kant.

 

Patrick Klerks is online slimmerik  en adviseert klanten in de non-profit sector  over hun online strategieën, concepten en positionering. Daarnaast is hij, geheel op eigen risico, te volgen op Twitter.

Dennis Oomen was leraar op de Stuifhoek in Made

Reacties

0
Login of vul uw e-mailadres in.


Er zijn nog geen reacties
Delen:
Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief