Persoonlijke lesconcepten op Essential Schools: 'Als je leerlingen ziet veranderen, weet je dat dit werk gedaan móet worden'
21 juni 2013
De tien 'Common Principles' die op The Essential Schools in de Verenigde Staten als vertrekpunt dienen voor de dagelijkse onderwijspraktijk zijn elk de moeite waard, maar worden samen - geïntergreerd in de dagelijkse praktijk - nog beter. Na ‘Learn to use your mind well’, ‘Less is more’ en ‘School goals should apply all students’ vraagt het vierde principe ‘Personalization’ om persoonlijke lesconcepten. ‘ Als je de leerlingen ziet veranderen, ze meer werk willen doen, voor zichzelf en het gebouw gaan zorgen, dan weet je dat dit werk echt gedaan móet worden’. Het bijbehorende filmpje.Er zijn 1500 Essential Schools in de VS, die zich verenigd hebben in The Coalition of Essential Schools. In elke Essential School leren leerlingen zichzelf, de ander en de wereld om hen heen kennen én verantwoordelijkheid daarvoor te nemen. Dat begint bij leraren die vanuit passie, betrokkenheid en autonomie handelen en leerlingen die leren verantwoordelijkheid te nemen en relaties aan te gaan met elkaar én met de gemeenschap waarin ze deel van uitmaken. Die relaties zijn gebaseerd op wederzijds vertrouwen en fatsoen. In elke Essential School vormen kleine en grote mensen samen een hechte leer- en leefgemeenschap.
De uitgangspunten (Ten Common Principles) zijn daarin helder en sturend:
- 1. Learn to use your mind well (klik op link)
- 2. Less is more (klik op link)
- 3. School goals should apply all students(klik op link)
-
Personalization
The student as worker, teacher as coach
Demonstration of mastery
A tone of decency and trust
Commitment to the entire school
Resources dedicated to teaching and learning
Democracy and equity
Leraren nodigen de leerlingen uit hun gedachten te bepalen en ideeën te geven om hun leren te versterken en de community te verstevigen. In het rooster wordt weerspiegeld wat daarbij belangrijk is en zijn gezamenlijke ontmoetingen geborgd. Wie in zo’n school rondloopt voelt, ruikt en proeft aan alles dat leerlingen hun talenten en leiderschapskwaliteiten ontwikkelen en verantwoordelijkheid leren nemen voor de wereld om hen heen.
Het vierde principe: Personalization
Leerlingen in The Boston Arts Academy krijgen alle aandacht en de structuren om zichzelf te ontwikkelen. Leraren nemen tijd voor gezamenlijk gesprekken over het curriculum, assessments en de behoeften van leerlingen daarin.
Door zoveel mogelijk de verzamelde gegevens over een kind te gebruiken realiseren leraren persoonlijk onderwijs en ontwerpen zij voor elke leerling de juiste lesconcepten. ‘Wanneer het onderwijs niet goed is ingericht, weet je zeker dat onzekere leerlingen afhaken’, weet dit team uit Boston.
Leraren ontmoeten elkaar eenmaal per week om toegankelijke curricula voor alle studenten te ontwikkelen. Ondanks de beperkte hoeveelheid tijd die er is worden deze bijeenkomsten met collega’s onvervangbaar genoemd. Daarnaast worden extra ondersteuning en verrijkingsklassen geboden en zijn er aan het begin en eind van een lesdag extra lessen en huiswerkklassen, waarin leerlingen hun academische interesse leren ontdekken.
Een kind goed kennen betekent de mogelijkheid je af te kunnen vragen of kinderen echt werken met het potentieel dat ze in zich hebben en wat jij als leraar er aan kan doen om dat te realiseren of dat je ze overvraagt. Die reflectie is nodig om te voorkomen dat je leerlingen onnodig frustreert.
Rikie van Blijswijk organiseert namens De Leerschool elk jaar een studiereis naar drie Essential Schools in Boston, in combinatie met een bezoek aan het jaarlijkse Fall Forum (San Fransisco, 2013). Meer over deelname en programma van deze reis achter deze link.
Reacties