Onze Nieuwe School: 'Mijn ideale school is een Essential School'
27 juli 2015
'Elk najaar organiseer ik een studiereis naar Boston, naar The Essential Schools en ik vind daar scholen die hun leerlingen leren wie zij zijn, wie de ander is en wat de wereld te bieden heeft. Zo'n school gun ik NL en Amsterdam in het bijzonder,' schrijft Rikie van Blijswijk. Ze heeft een eerste opzet als schoolplan ingediend in de Amsterdamse schoolmakers-challenge en dingt daardoor - met een kleine 70 anderen - mee naar een pitch voor een vakjury, eind augustus. Drie a vier initiatieven krijgen uiteindelijk vorm, met steun van Kennisland en de gemeente. Hieronder schrijft Rikie waar het in onderwijs echt om gaat: om de leerling.Vanaf mei roept de gemeente Amsterdam iedereen op met een plan voor een nieuwe school of onderwijsvernieuwing. Dat gebeurt in samenwerking met Kennisland. Vóór 15 augustus kun je jouw plan indienen op een speciale site, Onze Nieuwe School, binnen een maximaal aantal woorden. Na deze deadline kan iedereen stemmen op de beste plannen, waarvan er maximaal 50 zich zullen presenteren voor de jury op 31 augustus. Hiervan worden er 10 à 15 initiatieven toegelaten tot een incubator, waarin de plannen zich ontwikkelen tot volwaardige onderwijsinitiatieven. De 3 à 4 meest kansrijke initiatieven gaan uiteindelijk door naar de kraamkamer. In deze laatste fase worden de scholen door de gemeente geholpen om hun school te starten.
Dit is het plan van Rikie van Blijswijk:
Mijn ideale school is een Essential School'
De uitgangspunten van de Essential Schools hebben hun waarde na 30 jaar bewezen. De belangrijkste dragers van zo'n school zijn de leraren, die weten waarom ze elke dag hun bed uitkomen om naar school te zijn: dat zijn hun leerlingen.
Zodra ik de school binnenkom, voel ik diep van binnen de diepe verbondenheid met de leerlingen, het respect voor wie ze zijn en het plezier om met elkaar te zijn voel ik weer direct als ik daar over de drempel stap. Terwijl ik al veel scholen gezien heb, met veel leraren, directeuren/rectoren en leerlingen gesproken heb over verbondenheid en verantwoordelijkheid, zie ik in deze Essential Schools dat voluit en zonder reserves gebeuren. Leerlingen zijn echt het middelpunt zijn van alles wat in de school gebeurt.
De relatie met de leerling is hecht en leraar en leerling weten dat ze van elkaar op aan kunnen. De leraren staan zo dicht mogelijk bij hun leerlingen om zicht te krijgen op wie ze zijn, waar ze goed in zijn, welke ambities ze hebben en waar ze vandaan komen.
De leerlingen voelen zich thuis in de community die hun school is. Ze weten van elkaar wat speelt en leven met elkaar mee. Samen stellen ze normen op, waaraan iedereen zich moet houden. De community is alert op een fatsoenlijke omgang met elkaar en reageert onmiddellijk als ‘decency and trust’ in het geding is.
Leerlingen worden op basis van een auditie aangenomen; immers allen hebben een talent. Pas als ze alle aangenomen zijn, bekijken de docenten wat hun leerlingen in huis hebben. Hun urgentie is dat alle leerlingen de einddoelen van deze school halen om daarna te doen wat ze kunnen/willen. Ze overwegen wat de leerling nodig heeft om dat te bereiken en stemmen daarop hun lessen op.
De leraren zijn meesters in het geven van feedback, waarmee ze én de vinger op de zere plek in een werkstuk leggen én hun leerlingen motiveren om nog eens aan het stuk te werken. Daartoe krijgen de studenten alle kans. Hij mag net zo lang bezig zijn om zijn werk te verbeteren, totdat hij zelf denkt dat het niet beter kan.
De studenten kunnen met verschillende vakken op verschillende niveaus functioneren. De inspanningen van de docenten zijn er op gericht dat alle leerlingen uiteindelijk alle doelen bereiken. De leerlingen/studenten maken de wettelijke toetsen en docenten zetten de resultaten in de schoolgids zonder er veel aandacht aan te schenken. Voor hen zijn de belangrijkste momenten om te weten hoe de school het heeft gedaan de presentaties van de leerlingen zelf. Elke leerling toont aan de hand van zijn portfolio hoe hij/zij zichzelf heeft ontwikkeld. Elke leerling schrijft een brief naar zijn vervolgschool waarin hij aangeeft waarom hij graag door die school wil worden aangenomen én wat hij/zij deze school te bieden heeft. Hiermee wordt personalized learning zichtbaar gemaakt.
Ik ben Rikie van Blijswijk en heb 40 jaar onderwijservaring in diverse functies en rollen. Mijn eigen bedrijf heet De Leerschool en ik ben werkzaam bij stichting NIVOZ. Al meer dan tien jaar verzorg ik reizen naar de Verenigde Staten, voor een bezoek aan drie Essential Schools en het jaarlijkse Fall Forum. Ik heb het eerste Nederlandstalige boek over dit concept geschreven: Scholen die leren wie je bent.
Onze Nieuwe School: Plan #38 Rikie van Blijswijk
---
Heb jij een echt plan voor een nieuwe school?
Tot 15 augustus kun je meedingen...
Ga naar de website van Onze Nieuwe School, en lees over de veelbelovende ontwerpdag op 13 juni in De Balie en bekijk de video's op de website van Kennisland. klik hier en klik hier.
Deze bijdrage is tot stand gekomen via Willemijn de Jong, onderwijskundige en adviseur onderwijs bij Kennisland.
Reacties