Onderwijshervorming Finland: Teach less, learn more
30 december 2011
Onderwijshervormingen in Finland draaien om 'Teach less, learn more'. Er is in de jaren ’90 hard gewerkt aan het bouwen van een vertrouwensrelatie tussen het onderwijs en de gemeenschap enerzijds, en het onderwijs en de politiek anderzijds, met als gevolg dat het onderwijs verantwoordelijkheid krijgt en neemt in maatschappelijke ontwikkelingen en dat het beroep van docent in hoog aanzien staat. In een artikel en een video worden een aantal factoren besproken die het succes verklaren.De Finse overheid heeft de laatste decennia met een aantal maatregelen de kwaliteit van het onderwijs aanzienlijk verbeterd. Zo gaat vanaf de jaren ’70 van de vorige eeuw iedere inwoner van Finland naar een ‘Periskoulu’ en volgt daar negen jaar basisonderwijs. Het voortgezet onderwijs is in de jaren ’80 en ’90 hervormd waardoor leerlingen geen keuze meer hoeven te maken tussen een ‘academisch- of beroepsgericht spoor’, maar dat door de samenvoeging er een flexibele omgeving is ontstaan waar maatwerk mogelijk is geworden. De docenten hebben allemaal een universitaire mastergraad, sinds een wet in 1979 dat verplicht stelde.
Pasi Sahlberg - director general of the Center for International Mobility and Cooperation in Finland - noemt een aantal factoren die het succes van de Finse hervormingen verklaren.
1. The Finnish Dream: Good Schools for All
Het is in Finland al een lange traditie om voor iedereen onderwijs te verzorgen. Die traditie werkt door in het ontwikkelen van overheidsbeleid. Onderwijs is verplicht, ongeacht nationaliteit, afkomst of economische status.
2. The Finnish Principle: Less is More
If we will teach less, we’ll learn more. This is a very difficult thing to accept for a traditional educator, becasue we have been raised to think that if somebody is not learning something we have to teach more, that the problem is there is not enough learning or teaching time so we had to give more things to be learned.
In zijn presentatie laat hij data zien waaruit blijkt dat docenten in Finland in vergelijking met hun Amerikaanse collega’s, de helft minder tijd besteden aan het geven van een les. Waar in Finland een docent gemiddeld 2 a 3 lessen per dag verzorgt, doet een Amerikaanse (of een docent in Nederland) er zes of zeven per dag. Na zoveel uren op een dag ben je daarna tot niets meer in staat, volgens Sahlberg:
…that if we want our teachers to be engaged in curriculum development, or their students evaluation and assessments, or any serious project work, they need to have time to do this and if they are occupied by classroom teaching it is very difficult to find this time.
Niet alleen de docent geeft minder les, ook de student besteedt minder tijd in een klaslokaal. Sahlberg geeft aan dat leerlingen in Finland wel meer dan twee jaar minder instructietijd in een klaslokaal krijgen aangeboden dan in de VS. Toch wordt er in Finland beter gepresteerd.
If you test less, you will learn more. Tot hun 15e hebben krijgen leerlingen geen externe, gestandaardiseerde toetsen en examens. Er is in Finland veel vertrouwen in de kwaliteiten van een docent, en die moet je de ruimte geven om creatieve lessen te ontwikkelen die inhoudelijk een hoog niveau kennen en goed aansluiten op het leren van de leerlingen. Leerlingen moeten de tijd hebben om te leren en aan hun projecten te werken, zo is de gedachte in Finland.
3. The Finnish Privilege: Teachers
Het beroep van docent kent een hoog aanzien in Finland. De top studenten die naar de universiteit gaan, en met gemak kunnen kiezen voor rechten of medicijnen, kiezen voor het beroep als docent. Ieder jaar ongeveer 6000 aanmeldingen, en een toelatingspercentage van 12%. The best of the best worden leraar.
4. The Finnish Way: Only Dead Fish Follow The Flow
Sahlberg geeft aan dat dit gezegde in Finland gebruikt wordt om aan te geven dat je blij moet zijn om dingen anders te doen. Waar onderwijshervormingen in de rest van de wereld zich in het algemeen richten op zaken als de focus op kernvakken, standaardisering, kwaliteit van onderwijs verbeteren door scholen en docenten af te rekenen op resultaten en allerlei controlemechanismen te ontwikkelen, ligt bij Finland de focus op het professionaliseren van het onderwijs (zie onderstaande afbeelding).
Watch this video! Key Drivers of Educational Performance in Finland —
Listen in as Pasi Sahlberg describes how Finland created the highest-ranking education system in the world. (22 min., 21 sec.) Pasi Sahlberg is director general at the Center for International Mobility and Cooperation in Finland. His remarks were part of the Learning with the World conference, organized by Asia Society and the Council of Chief State School Officers.
Bron: Leervlak, de ideeënblog van Jeroen Bottema
Reacties