NIVOZ-lezing met Tex Gunning in 2011: ‘Leiderschap is geen positie, maar een verantwoordelijkheid'
Onconventionele perspectieven op onderwijs – uitgesproken door mensen die hun sporen hebben verdiend in hun eigen werkveld – kunnen van grote waarde kunnen zijn voor de ontwikkeling van de samenleving, en voor het onderwijs in het bijzonder. Vanuit dat gegeven is gedurende een aantal jaren de NIVOZ-lezing georganiseerd. In 2011 was Tex Gunning uitgenodigd. Je kunt hier zijn volledige voordracht teruglezen.
De NIVOZ-lezing: op uitnodiging laten aansprekende en succesvolle mensen hun licht schijnen op het huidige onderwijs, tegen het licht van de maatschappelijke ontwikkelingen. Deze lezingen beroering en de nodige impact, op alle lagen van het Nederlandse onderwijsveld en daarbuiten.
Tex Gunning (1950) deed negen jaar over zijn middelbare school: ‘Ik was zo’n kind dat niet begreep wat hij op school moest doen. Geen concentratie, geen interesse, ik wist ook niet precies hoe het moest, leren,’ zei hij daarover in de Volkskrant, rond de datum van zijn
NIVOZ-lezing. Op de Erasmus Universiteit ging het des te beter, als student economie én als havenarbeider en zuivelverkoper.
Al vroeg in zijn loopbaan kwam hij in dienst bij Unilever als assistent van bestuursvoorzitter Floris Maljers, die hem levenslessen voorleefde over leiderschap en integriteit. Een kwarteeuw bekleedde Gunning verschillende posities binnen Unilever, waarbij zijn jaren
in Azië het meest vormend waren: hoe verhoud je je als bedrijf dat producten voor persoonlijke hygiëne verkoopt tot een bevolking die niet eens schoon drinkwater heeft? Na een korte periode als CEO van Vedior, werd hij lid van de Raad van Bestuur bij AkzoNobel, een functie die hij vervulde ten tijde van zijn lezing. Tussen juni 2013 en 2017 was Gunning CEO van TNT Express. Momenteel werkt hij als CEO voor LeasePlan.
Intro op Tex Gunnings lezing (uit 2011)
Gunnings lezing begint met een blik op zijn jonge dochter. ‘De wereld waarin zij opgroeit is niet zomaar een andere dan die waarin ik ben opgegroeid. Haar werkelijkheid zal een totaal andere zijn dan de mijne, aangezien alles erop wijst dat we ons bevinden in een overgangsperiode. Overal waar we kijken, zien we een combinatie van elkaar versterkende crises. Het onderliggende probleem is een waardencrisis. We moeten weg van een cultuur die is gestoeld op niet duurzame, onrechtvaardige waarden,’ stelt Gunning.
Een nieuw vertrekpunt is makkelijker vindbaar dan misschien lijkt, want naast Darwins struggle for life zit ook de drive tot co-existentie diep in de menselijke genen verankerd. Samenleven, het samen doen, heeft ons als soort doen overleven. Wij als volwassenen kunnen het goede voorbeeld geven, maar de werkelijke quantum leap is te maken in hoe wij onze kinderen opvoeden – thuis en op school: ‘De enige opdracht voor een kind is met glans jezelf te zijn. Als je weet wie je bent en wat je in huis hebt, dan kun je van daaruit het leven tegemoet treden. Het leert kinderen om keuzes te maken in overeenstemming met hun diepste wezen. En vooral ook: de verantwoordelijkheid voor die keuzes te dragen.’
Waardengedreven onderwijs is geen idylle, stelt Gunning. ‘Veel van wat ik betoog, is dagelijkse kost in een veelgeprezen onderwijssysteem als het Finse.’ Hij werkt ook enkele Nederlandse voorbeelden uit.
Lees hier de hele lezing van Tex Gunning
De NIVOZ-lezing
Freek de Jonge nam als laatste – op 8 december 2015 – de NIVOZ-lezing voor zijn rekening. Herman Wijffels, Hans Adriaanssens, Tex Gunning en Mart de Kruif gingen hem de voorbije jaren voor. Een integrale weergave van hun bijdragen vindt u terug in het jubileumboek ‘NIVOZ en de urgentie van goed onderwijs‘. U kunt dit boek voor 10 euro aanschaffen bij Educatheek.
Delen: