Morningpapers: ‘Samen leren, door het stellen van vragen en het uitstellen van antwoorden, is op Mission Hill een gewoonte'
4 november 2014
Rikie van Blijswijk maakt met 13 onderwijskrachten een tiendaagse reis langs Essential Schools. Via Boston wordt ook deelgenomen aan het Fall Forum in San Fransisco. In dit dagboek vertellen haar reisgenoten korte verhalen, vanuit zijn/haar eigen perspectief. Vandaag, een blog van Marianne Rongen, regisseur op Wittering.nl in Rosmalen. ‘Samen leren, door het stellen van vragen en het uitstellen van antwoorden, is op Mission Hill een gewoonte.'Gisteren verscheen een inleidend verhaal van de hand van Luc Stevens:
'Scholen waar principes tot in de diepste vezels geleefd worden. Scholen die leren wie je bent.'
Sinds het inspirerende bezoek dat Ayla Gavins (zie ook deze video) in 2011 aan mijn school Wittering.nl bracht, had ik een wens haar school te bezoeken. Vandaag - op 3 november 2014 - is mijn lang gekoesterde droom in vervulling gaan. Met hoge verwachtingen en heel veel nieuwsgierigheid kwam ik met mijn studiegroep in Boston, bij Mission Hill aan. Zie ook de film One Year at Mission Hill. Nog voordat we de voordeur bereikten werden we vriendelijk, in het Nederlands, verwelkomd door een medewerker (geboren in Grauw) en trots op haar school. Na enkele minuten zag ik dat elk kind en ouder bij binnenkomst, net zo warm en hartelijk werden begroet als ik, een gewoonte die mij raakte en een gevoel van thuiskomen teweegbracht.
Na het terugzien van Ayla en een korte introductie van de school, was ik er met mijn collega's klaar voor om de school in te gaan. Dani ging ons voor en enkele minuten later sloten we onzichtbaar aan bij de muziekles van Billy bij een kleutergroep. Ontspannen, met interesse en vol vertrouwen in de muzikale mogelijkheden van elk kind zong hij samen met de kinderen, terwijl bij toerbeurt een kind zijn danskunsten toonde aan de groep. Ik genoot van de kinderen, maar ook van hun leerkracht. Wat een atmosfeer werd hier aan mij en mijn medebezoekers gepresenteerd!
Terwijl het spel in volle gang was, viel mijn oog op een collectie familiefoto's. Zonder uitleg was duidelijk dat dit een plaatje was waarop elk kind zichzelf met gezinsleden presenteerde aan groepsgenoten. Naast de wijze waarop Billy geïnteresseerd en nieuwsgierig op de acties van elk kind reageerde, waren de foto's ook een middel om het deelgenootschap van de community vorm te geven. In deze school gaat het niet om wat je doet, maar om wie je bent met alles wat je omringd. Gevoelens van herkenning en identificatie werden voor mij vermengd met uitdagingen en tikkeltje afgunst, om dit ook in Rosmalen te realiseren.
n alle klassen die ik daarna bezocht was de sfeer van vertrouwen, nieuwsgierigheid, ruimte en verbondenheid voelbaar. De wijze waarop elke begeleider door middel van het stellen van vragen kinderen verder hielp in hun denkproces, was meer dan bijzonder. De gelegenheid die ik later op de dag kreeg om met Dany en Jenerra in gesprek te gaan over mijn bevindingen en vragen over hun werkwijze was fantastisch. Een uitwisseling van ervaringen die toekomstbestendig is en waar vandaag een bodem voor is gelegd.
Ik ben vandaag deelgenoot geweest van een community, waarin liefde, verbondenheid en openheid vanzelfsprekend zijn. Samen leren, door het stellen van vragen en het uitstellen van antwoorden, is op Mission Hill een gewoonte. Niet op zoek gaan naar het juiste antwoord, maar op zoek naar de mens met al zijn mogelijkheden door het stellen van vragen en het bieden van een veilige omgeving, biedt kansen om ontwikkeling bij kinderen en hun omringende volwassenen te weeg te brengen. Mission Hill is de school, waar iedereen welkom is en mensen er alles aan doen om de talenten van kinderen te herkennen, te onderkennen en verder te ontwikkelen.
Als cadeautje mocht en kon ik al mijn ervaringen van vandaag delen met mijn collega's van Windkracht 5, die eveneens deze reis maken, en dat maakte en maakt mij een bevoorrecht mens.
Marianne Rongen is sinds 2005 werkzaam op Wittering.nl in Rosmalen en inmiddels regisseur op deze school in Rosmalen.
Scholen die leren wie je bent
In het boek ‘The Essential Schools in de VS. Scholen die je leren wie je bent!’ beschrijft Rikie van Blijswijk scholen die hun onderwijs organiseren rond de ontwikkeling van het kind. Vanuit Common Principles verbinden leidinggevenden, docenten, kinderen en ouders zich aan een onderwijsgemeenschap. De scholen die op deze manier werken vormen met elkaar The Coalition of Essential Schools. Het boek neemt de lezer mee op ontdekkingsreis door deze scholen.
Voor meer informatie en bestellen kijk op: Scholen die je leren wie je bent
TEN Common Principles: tien filmpjes
De Coalition of Essential Schools hanteert Ten Common Principles. Achter de link vindt u een artikel en een filmpje!
1: Learning to use your mind well
2: Less is more
3: School goals should apply all students
4: Personalization
5: The student as worker, teacher as coach
6: Demonstration of mastery
7: Creating a tone of decency and trust
8: Commitment to the entire school
9: Resources dedicated to teaching and learning’
10: Democracy and equity
Reacties