Stichting Nivoz logo
Sterkt leraren, schoolleiders en betrokkenen bij de uitvoering van hun pedagogische opdracht

Nivoz platform hetkind

Morning Papers: 'Natuurlijk valt er over Nederland en het onderwijs in ons land veel te zeggen, maar...'

10 november 2014

Dertien onderwijskrachten - schoolleiders, bestuurders en leraren - maken een tiendaagse reis langs Essential Schools.  Na het scholenbezoek in Boston doet de groep het jaarlijkse Fall Forum aan van de CES in San Fransisco. Jeanette Broer-van der Ham - directeur op De Zevensprong in Boskoop - schrijft over de laatste dag en van de studiereis. 'Natuurlijk valt er over Nederland en het onderwijs in ons land veel te zeggen, maar dat je als ouder zo bang moet zijn...'


gregorysfffNa een dag vol workshops mochten we 24 uur later met elkaar, als critical friends in gesprek. De dag werd ingeleid door Gregory Peters, de executive director van SF-CESS, San Francisco Coalition of Essential Small Schools. Ik was zeer onder de indruk van zijn gepassioneerde verhaal over wat wij in onderwijs mee moesten nemen - niet alleen kennis en didactische vaardigheden, maar vooral ook het bewustzijn van wie wij zijn: een man/vrouw, onze afkomst, de geschiedenis van onze afkomst, onze opleiding, onze seksuele keuze. Dit sluit voor mij heel erg mooi aan bij het traject wat wij als school op het gebied van pedagogisch tact zijn ingegaan: je bent een leraar en maakt hierbij gebruik van je eigen rugzak, daarin zit wat je gemaakt hebt, wie je bent en hoe je in je leven en in je werk staat.

Na dit mooie verhaal kwam superintendent Richard Carranza van het San Francisco Unified School District op het podium. Hij ging met een groep van leraren en een ouder een 'critical friend-gesprek' voeren. De vragen waren vooral gericht op de ervaringen rond racisme en wat dit in de scholen en voor de deelnemers betekende; de vooroordelen en de inzet die gedaan is om na een opleiding weer terug te gaan naar de gemeenschappen en daarmee weer iets te betekenen voor de kinderen. Wat mij hierin erg raakte was het verhaal van een moeder die het podium bekleedde: zij vertelde het verhaal van haar zwarte zoon met een stoornis (SEN-kind) die nadat hij in een winkel boodschappen had gedaan, werd aangehouden door de politie: hij had alleen maar betaald boodschappen gedaan. Zij maakte elke dag een 'mentale foto' van haar kind en hoopte dat zij hem tot aan zijn 25ste levensjaar in leven zou kunnen houden, want hierna zou hij op zichzelf moeten overleven…

lookupbluIk kon het bijna niet geloven, de kinderen op mijn school, mijn eigen kinderen hebben hier helemaal niet mee te maken. Zij groeien op in een veilige omgeving; hoeven niet bang te zijn en en kunnen/moeten/mogen tot hun 16de jaar naar school. Natuurlijk valt er over Nederland en het onderwijs in ons land veel te zeggen, maar dat je als ouder zo bang moet zijn...; en dat de school hierin zijn verantwoordelijkheid neemt en in de buurt anderen inschakelt om (zwarte) studenten te beschermen/ondersteunen bij een eenvoudig ding als boodschappen doen... dat maakt een enorme indruk op mij.

Jeanette Broer van der Ham is directeur van Jenaplanschool de Zevensprong in Boskoop.

Eerder verscheen een inleidend verhaal voor deze tiendaagse studiereis van de hand van Luc Stevens:

En daarna de volgende blogs:

IMG_3353-150x150Scholen die leren wie je bent


In het boek ‘The Essential Schools in de VS. Scholen die je leren wie je bent!’ beschrijft Rikie van Blijswijk scholen die hun onderwijs organiseren rond de ontwikkeling van het kind. Vanuit Common Principles verbinden leidinggevenden, docenten, kinderen en ouders zich aan een onderwijsgemeenschap. De scholen die op deze manier werken vormen met elkaar The Coalition of Essential Schools. Het boek neemt de lezer mee op ontdekkingsreis door deze scholen.

Voor meer informatie en bestellen kijk op: Scholen die je leren wie je bent

TEN Common Principles: tien filmpjes


principlesDe Coalition of Essential Schools hanteert Ten Common Principles. Achter de link vindt u een artikel en een filmpje!

1: Learning to use your mind well

2: Less is more

3: School goals should apply all students

4: Personalization

5: The student as worker, teacher as coach

6: Demonstration of mastery

7: Creating a tone of decency and trust

8: Commitment to the entire school

9: Resources dedicated to teaching and learning

10: Democracy and equity

 

 

 

Reacties

0
Login of vul uw e-mailadres in.


Er zijn nog geen reacties
Delen:
Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief