Stichting Nivoz logo
Sterkt leraren, schoolleiders en betrokkenen bij de uitvoering van hun pedagogische opdracht

Nivoz platform hetkind

Mooie gedachte van een negenjarige: 'Dit was zoals onze school bedoeld is'

15 november 2014

Op De Werkplaats zoekt Laura Loupatty met haar collega's en met haar bovenbouw-leerlingen de verbinding. En de uitdaging. Dat betekent dat kinderen uit groepen van verschillende leeftijden ook wel eens iets met elkaar doen en van elkaar kunnen leren. In dit blog wordt beschreven hoe er toegewerkt wordt naar het Weekslot. Haar blog: 'Volgens Djimon was dit zoals onze school bedoeld is!'

vibaliEen korte introductie
Jaren geleden ontstond het idee om kinderen iedere onderbouwgroep te koppelen aan een middenbouw 3-4, aan een middenbouw 5-6 en een bovenbouwgroep.
Het doel is dat werkers uit deze vier groepen samenwerken…

Zo gaan mijn kinderen lezen met werkers uit groep 3-4 en leren ze werkers uit 5/6 schaken en helpen ze met het oefenen van de tafels.
Als er een verzoekje van Anneke (medewerker OB) komt ,dan wil iedereen altijd helpen.  'Die kleuters zijn zo schattig,' wordt er dan geroepen.
Helpen bij het kabouterpad, dierendag, piratendag of welke dag dan ook.
Helpen bij een natuuractiviteit. Lezen voor kleuters, samen puzzelen... En als toetje: twee keer per jaar Het Weekslot, in de theaterzaal, voor alle ouders.
In vogelvlucht laat iedere groep dan zien, waar ze mee bezig is.

Op onze eerste koppelgroepvergadering dit jaar besluiten we om het anders te doen. We gooien de groepen door elkaar. Dus niet meer eerst de onderbouw, dan 3/4, 5/6 en als laatste de bovenbouw.
Nee, we doen één verhaal…. een dansje… muziek… twee vertellers… gedichtje… thema… herfst….oefenen in kleine groepjes…
Als jij nu het toneel spelen doet, dan doe ik het gedicht. En we eindigen met een koppelgroep-yell!
Na deze brainstormsessie gaan we allemaal aan de slag.

Vrijdag 7 november 14.00 uur.
'Als koppelgroepen werken we regelmatig samen, maar voor het eerst in de geschiedenis  van de Werkplaats hebben we ervoor gekozen om de groepen door elkaar te doen bij de verschillende stukjes.  Spannend maar erg leuk, vonden wij.
We wensen jullie heel veel plezier met het weekslot!' Zo introduceren Rowan en Hiram het weekslot van de koppelgroepen.

De zaal zit bomvol en ‘Vivaldi’s Herfst’ galmt door de zaal.  Het verhaal - voorgelezen door Phoebe en Nouk - begint:
'Het is herfst. De bladeren van de bomen zijn prachtig gekleurd. De bosrand lijkt wel een schilderij zo mooi! In de pauze zijn de kinderen van de Werkplaats heerlijk aan het spelen in die kleurrijke bosrand...’

Morris speelt saxofoon, Levi en Berend slaan vier keer op de djembee. Het koortje zingt ‘Pak je laarzen’.  Djimmie slaat zijn armen beschermend om Oscar en Jule, als ze zich verstoppen voor de familie Eekhoorn. Ferry en Chantal volgen het eikeltjesspoor. Lizzy danst in spiegelbeeld met Fanny op de bladerdans. Ik herken de stem van Diter als hij samen met zijn groepje het spinnengedicht voordraagt.  Sil en Thimo regelen de techniek.

Het is ontroerend om te zien hoe er wordt samengewerkt, hoe ze elkaar helpen, hoe ze hand in hand weer op hun plekje gaan zitten.
Het herfstfeestlied wordt enthousiast gezongen.  Hugo, Nino, Hiram en Jules zetten de koppelgroep-yell in en de confetti knalt door de lucht.

Eén verhaal, WP herfstwandeling, met 120 werkers op het podium, die allemaal kunnen schitteren. O f zoals Sanne (medewerker MB 3-4) altijd zegt:  ‘Dan kan iedereen even shinnen…’

In onze koppelgroepmail antwoordt Kim (medewerker MB 5-6)

De kinderen vonden het ook leuk: heel erg samen.
En volgens Djimon was dit zoals onze school bedoeld is!


Mooie gedachte van een negenjarige...

Laura Loupatty is werkzaam als leerkracht op de Werkplaats Kindergemeenschap in Bilthoven,  Ze schrijft over haar praktijk op haar eigen blog

Reacties

0
Login of vul uw e-mailadres in.


Er zijn nog geen reacties
Delen:
Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief