Kwaliteit van Onderwijs - 'Bildung is terug, ofwel 21st Century Skills blijken intens verbonden met 18th Century Ideals’
19 mei 2015
Wat is Bildung eigenlijk? Een woord dat vaak gebruikt wordt, maar waarvan de achtergronden zelden naar voren komen. Historicus Pieter Gerrit Kroeger - tegenwoordig hoofdredacteur van ScienceGuide - doet een eerste aanzet in een bijdrage in de aanloop naar het congres Kwaliteit van Onderwijs, op 25 juni in Nieuwegein. Op zeven spraakmakende thema’s vindt een online debat plaats. Kroeger was eerder onder andere persoonlijk adviseur van bewindslieden van het Ministerie van O&W en beleidsadviseur van de Europese Commissie en de HBO-Raad. 'Bildung is helemaal terug. En 21st Century Skills blijken intens verbonden met 18th Century Ideals.'‘Bildung’ is helemaal terug als ideaal van coherent, verdiepend onderwijs, zowel in HBO en WO, als zeker ook in de lerarenopleidingen en de aandacht voor vorming tot burgerschap en interculturele competenties. Om te voorkomen dat het discours daarover vervalt in vage, welmenende algemeenheden, is het goed de oorsprongen ervan als cultureel en maatschappelijk ideaal te kennen en te verkennen voor vandaag. Dit voert ons naar een van de meest turbulente, gewelddadige tijden van revolutie en omwentelingen in de Europese geschiedenis: de periode van de Industriële en de Franse Revolutie. Deze was ook het tijdperk van de Founding Fathers in de USA en de Weimarer Klassik rond Goethe en Schiller. De politieke en culturele idealisten in die generatie drukten een bijzonder stempel op de Westerse wereld en beschaving in de eeuwen sindsdien, mede omdat zij hun ideeën konden lanceren en praktiseren in een fase van ongekende beroering en revolutionaire verandering. Pregnant voorbeeld daarvan is hoe de broers Wilhelm en Alexander von Humboldt rond 1810 onderwijs en wetenschap in Pruisen fundamenteel konden moderniseren tot een meritocratisch bestel voor heel het volk en als collectief maatschappelijk ‘merit good’.
Het stellen van de norm van ‘Bildung’ en van de nieuwe institutie van ‘de universiteit’ als onafhankelijk kenniscentrum was alleen mogelijk als een krachtig ‘politiek feit’, waarin idealisme en macht tijdens een diepe staatscrisis elkaar konden reiken. Wilhelm von Humboldt definieerde de kern van ‘Bildung’ als ideaal en zorgde voor een compleet ‘redesign’ van het nationaal onderwijsbestel in twee jaar bestuurlijk werk. De impact hiervan – vooral als conceptuele visie op wat de aard en missie van kenniscentra en onderwijs als bestel is – is bijzonder groot en diep gebleken. De renaissance van het ideaal van ‘Bildung’ is daarbij geen toeval. Zij is sterk verbonden met de behoefte aan coherentie, aan brede vorming in eigentijdse zin met wortels in diepe culturele tradities en aan normatieve perspectieven.
‘21st Century Skills’ blijken intens verbonden met ‘18th Century Ideals’. De mens Wilhelm von Humboldt en zijn jongere broer Alexander – geniale geleerde en ontdekkingsreiziger – blijken daarbij bronnen van inspiratie die niets aan actualiteit, fascinatie en herkenning verloren hebben.
Pieter Gerrit Kroeger is hoofdredacteur van ScienceGuide. Hij is historicus en was onder andere persoonlijk adviseur van bewindslieden van het Ministerie van O&W en beleidsadviseur van de Europese Commissie en de HBO-Raad.
Congres Kwaliteit van Onderwijs (25 juni Nieuwegein)
Iedereen vindt de kwaliteit van onderwijs belangrijk. Miljoenen jongeren en honderdduizenden docenten hebben er dagelijks mee te maken. Maar weten we ook waarover we het hebben? Of geeft iedere betrokkene een eigen betekenis aan kwaliteit van onderwijs? Hoog tijd voor een fundamenteel debat. Lees hier een algemene beschouwing over Kwaliteit van Onderwijs
Aan de hand van zeven spraakmakende thema’s wisselen we op 25 juni opvattingen uit om een nieuwe koers te bepalen. We blijven niet bij het uitwisselen van ideeën maar gaan ook over tot het vormen van oordelen en het ontwerpen van voorstellen. Op deze thema’s zijn beschouwingen in de diepte geschreven. Hierover vindt een online debat plaats:
- Hoe moet het bestel veranderen?
- Hoe tegenstrijdige waarden voor onderwijs te verzoenen?
- Hoe moeten scholen en leerlingen/studenten met elkaar omgaan?
- Wat zijn toekomstgerichte curricula?
- Bepalen docenten de kwaliteit of voeren zij een opdracht uit?
- Is afstemming van onderwijs op toekomstige arbeidsmarkten dwaas of wijs?
- Draagt toezicht per saldo bij aan kwaliteit?
Ben jij één van die 500 docenten, bestuurders, studenten, wetenschappers en opiniemakers die hun creativiteit willen inzetten voor de kwaliteit van onderwijs? Meld je dan aan
Drie redenen om erbij te zijn
- Ontmoet 500 gedreven docenten, bestuurders, studenten, wetenschappers en opiniemakers.
- Deel je kennis en ervaringen op zeven spraakmakende thema’s.
- Ontwerp gezamenlijk toekomsten: school, curriculum, methoden en manifest.
Programma
Hieronder vindt u het beknopte programma voor het congres. U kunt het volledige programma als PDF bekijken. Download programma
Reacties