Kunst en leren: belang van verbeelding voor wetenschap
5 april 2012
Tijdens de conferentie Kunst en Leren op 9 november 2011 in Utrecht, ging het over de samenhang tussen kunst en leren. Robbert Dijkgraaf ging in op het belang van verbeelding voor de wetenschap. Mark Mieras sprak over creativiteit en onze hersenen. Beiden maakten veelvuldig gebruik van illustrerende weetjes, gedachte-experimenten en bevindingen uit wetenschappelijk onderzoek bij het onderbouwen van hun betoog.
Robbert Dijkgraaf: Het belang van verbeelding voor de wetenschap. Hij gaat met humor, beeldend en op inspirerende wijze in op de verbinding tussen kunst en wetenschap. Hij was president van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen en per 1 juli 2012 wordt hij directeur van het Institute for Advanced Study te Princeton.
Hier de link van zijn betoog:
Mark Mieras: Leren verteren. Hij spreekt over creativiteit en onze hersenen. Kinderen die met muziek bezig zijn, kunnen beter luisteren. Schrijven en theater maken heeft invloed op identiteitsvorming. Wat is de betekenis van kunst, reflectie en creativiteit?
Zie de twee filmpjes:
Deze conferentie werd georganiseerd door Cultuurnetwerk Nederland en TOEVAL GEZOCHT.
Reacties