Stichting Nivoz logo
Sterkt leraren, schoolleiders en betrokkenen bij de uitvoering van hun pedagogische opdracht

Nivoz platform hetkind

'Kinderen voelen zich uitgedaagd om actief en constructief samen te werken'

23 november 2014

Drama wordt vaak gezien als een actieve werkvorm die kinderen ervaren als een welkome afwisseling binnen het lesprogramma. Irma Smegen merkt in haar drama-lessen en workshops dat de creativiteit van kinderen verder ontwikkeld wordt, waardoor zij op hun beurt breder denken en nieuwe oplossingen voor problemen kunnen bedenken. Bijkomstig effect is volgens haar dat sociale en taalvaardigheden geoefend worden. In haar bijdrage zoals verschenen in het juni nummer van Kinderwijz magazine deelt zij haar ervaringen.

--speel-je-wijs---irma-smegen[0]‘Yes, dramales! Lekker niet leren!’ Het is Jay die het roept. Jay is tien jaar.

Het is donderdagochtend, kwart over acht, en hij komt de school net binnenrennen. Op de basisschool van Jay staat eens in de veertien dagen dramales op het rooster. Dat maakt hem blij.

De leerkrachten hebben heel bewust voor drama gekozen, juist voor kinderen als Jay.

Jay is zo’n jongen die eigenlijk niet zo graag naar school gaat. Op school moet je veel stilzitten, lezen en schrijven. Jay wil graag bewegen, hij is heel associatief, en vanwege zijn enthousiasme reageert hij snel en praat hij graag en veel. Dat komt op school niet altijd goed uit.

Jay heeft het geluk dat zijn juffen en meesters daar begrip voor hebben en zoeken naar werkvormen waarin kinderen zoals hij goed tot hun recht komen. Drama is zo’n werkvorm. De dramales maakt dat Jay weer met meer plezier naar school gaat. Voor Jay voelt het als ‘niet leren’, want voor hem vallen alleen rekenen, lezen en schrijven onder het begrip ‘leren’. Leren doen kinderen in dramalessen wel degelijk; leren met veel plezier.

Spelen en creativiteit

Spelen is een natuurlijke behoefte van kinderen om zich te ontwikkelen. Dramales voorziet in die behoefte. Spelen doe je voor je plezier. Spelen in de dramales kan variëren van een spelletje tot een dramatische spelvorm. Met kleuters zal dit nog vaak binnen imiteren, oefenen en doen-alsof-spel passen. Als kinderen ouder worden, zijn ze beter in staat tot acteerspel waarbij ze zich inleven in een andere rol. Tijdens het spel worden het voorstellingsvermogen en de fantasie van kinderen aangesproken.

Lees het hele artikel hier

Irma Smegen werkt als drama- en opleidingsdocent bij de pabo’s van Stenden Hogeschool. Ze geeft workshops aan leerkrachten over drama en de combinatiemogelijkheden met onder andere woordenschatonderwijs. 

Reacties

0
Login of vul uw e-mailadres in.


Er zijn nog geen reacties
Delen:
Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief