Stichting Nivoz logo
Sterkt leraren, schoolleiders en betrokkenen bij de uitvoering van hun pedagogische opdracht

Nivoz platform hetkind

Ik wens je de wereld: 'Ik ben Difaino, negen jaar, uit Suriname'

5 mei 2015

'Ik wens je de wereld' heet het tweede magazine van hetkind, dat op 1 mei is verschenen. Verhalen over het thema Mens, maatschappij en onderwijs, ingeleid oor prachtige foto's van Lieve Blanquaert die laat zien in hoeverre de geboorteplek een rol speelt hoe we kinderen verwelkomen. In de aanloop gaven we kinderen uit de hele wereld een camera om zichzelf, hun thuis, buurt en schoolomgeving eruitziet. Difaino Mawdo is negen jaar, hij woont in Loka Loka in Suriname.  Hij laat zijn wereld zien in zes foto's.

Mijn naam is Difaino Mawdo en ik ben 9 jaar. Dit is mijn lieve mooie moeder ze heet Jongaman Melanie. Ik woon naast mijn school ligt in Loka Loka., aan de Marowijnerivier in Suriname. Ik speel iedere dag met mijn vriendjes, of mijn kamer, met mijn speelgoed. Ik heb een zelfgemaakte speedboot.  Wanneer het water rustiger is mag ik ermee spelen. Ik heb dit gemaakt, omdat ik nog te jong ben om met een echte speedboot te varen. Ik zit in het vierde leerjaar.

DSC_0297Over Onderwijs in Suriname


Het onderwijs in Suriname is overwegend Nederlandstalig en vertoont nog veel kenmerken van het (vroegere) Nederlandse onderwijssysteem. Het onderwijs is gratis en verplicht voor kinderen tussen 6 en 12 jaar. Ruim 90 procent van de bevolking kan lezen en schrijven. Een probleem is het chronisch tekort aan onderwijzend personeel, geld en leermiddelen. Dit geldt vooral voor scholen in het binnenland

Op vierjarige leeftijd gaan de meeste kinderen naar de kleuterschool. De twee jaar kleuterschool is een belangrijke voorbereiding op het basisonderwijs. De schooltijd is van 08.00 tot 12.00 uur.Ruim 80% procent van alle kinderen tussen de 6-12 jaar zit op de lagere school, maar het aantal drop-outs is hoog. De meeste leerkrachten in het kustgebied zijn bevoegd, maar in het binnenland is een tekort aan bevoegde leerkrachten. Een groot gedeelte van de lagere scholen wordt beheerd door religieuze organisaties en krijgen subsidies van de Overheid. Van alle lagere scholen is 51% openbaar, 48% religieus en 1% particulier. De scholen beginnen om 08.00 en sluiten om 12.30/13.00 uur.

DSC_0294Het secundair onderwijs bestaat uit Voortgezet Onderwijs voor Junioren en Voortgezet Onderwijs voor Senioren (VOS). Het Voortgezet onderwijs voor Junioren bestaat uit een algemeen vormende studierichting, de MULO, en beroepsgerichte opleidingen: Lager Beroepsgericht Onderwijs, Lager Technisch Onderwijs, Lager Nijverheidsonderwijs, Eenvoudig Technisch Onderwijs, Eenvoudig Beroepsonderwijs. De MULO biedt aan het eind verdere studiemogelijkheden op VOS-niveau. Het totale aantal MULO's bedraagt circa. 60.Het Voortgezet onderwijs voor Senioren bestaat uit de algemeen vormende opleidingen, VWO en HAVO, en beroepsgerichte opleidingen, het Instituut voor MEAO, het Natuurtechnisch Instituut (Natin) en pedagogische academies.

DSC_0299Suriname heeft sinds 1967 een universiteit, de Anton de Kom Universiteit.

Alle kinderen in Suriname tot en met het MULO-niveau dragen een schooluniform. De snit en de kleuren zijn verschillend per school. Het dragen van deze schoolkleding is verplicht, hierdoor is er minder onderscheid tussen de diverse bevolkingsklasse. Sommige particuliere scholen hebben ervoor gekozen de leerlingen geen schooluniform te laten dragen.

Bronnen: Wikipedia en Eduhulp

DSC_0296DSC_0303DSC_0301

Rikie van Blijswijk

cover juiste magazine #2Nieuwe magazine van hetkind, vanaf 1 mei te verkrijgen!


Ik wens je de wereld – mens, maatschappij en onderwijs is de titel van dit tweede nummer van hetkind-magazine. We zijn ervoor te rade gegaan bij het idee van ‘wereldgericht onderwijs’, zoals onderwijsdenker Gert Biesta het heeft geïntroduceerd. Hij zei er in mei 2014 dit over: ‘Niet voor niets betekende het Oudgriekse ‘skole’ vrije tijd: de tijd die nog niet functioneel gemaakt is. Vandaag de dag is dat juist wel zo. Maar we moeten inzien dat school geen functie van de maatschappij is. Nee, het is die vreemde plek waarin we de dialoog met de wereld aankunnen, een oefenplaats voor volwassenheid. Een plek om de maatschappij en haar eisen nog even buiten te sluiten en tegelijk open te staan voor de wereld. Dat onderscheid, tussen maatschappij en wereld, vraagt om onze onderwijspedagogische wijsheid en wakkerheid.’

Het magazine van hetkind wordt halfjaarlijks uitgegeven. Eén exemplaar van het magazine is gratis te verkrijgen op Onderwijsavonden in Driebergen, op 21 mei en 17 juni, bij lezingen van NIVOZ-medewerkers, aan trajectdeelnemers Pedagogische tact/leiderschap en op aanvraag bij conferenties en symposia. Wilt u meer exemplaren - ter inspiratie voor uw eigen leeromgeving. docententeam, school of ouderavond - dan kunt u ze per 5 exemplaren bestellen bij Educatheek, zie deze link.

We vragen dan een kleine vergoeding van 1,50 per exemplaar.

 


 

Reacties

0
Login of vul uw e-mailadres in.


Er zijn nog geen reacties
Delen:
Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief