Het Metis telt 800 wereldburgers: 'de wereld de school in, de leerlingen naar buiten'
14 januari 2016
In 2008 begon directeur Hüseyin Asma er met 66, voornamelijk Turkse kinderen. Maar al snel vonden ook heel veel autochtone kinderen en hun ouders de weg naar deze bijzondere school. ‘Het Metis’ staat inmiddels ook bij de inspectie goed aangeschreven. Inge Spaander liep er begin maart 2015 binnen, sprak met leerlingen en andere betrokkenen en beschrijft haar indrukken.
Aan de rand van het Amsterdamse Oosterpark, aan de Mauritskade, staat het Metis Montessori Lyceum, in 2008 begonnen als het Cosmicus Montessori Lyceum. Het prachtige gebouw wordt al meer dan een eeuw gebruikt als school. Het monument ‘43 kinderen’ herinnert aan de Tweede Wereldoorlog, toen joodse leerlingen werden weggestuurd en Duitse soldaten er hun intrek namen. Hun voetstappen hebben gezorgd voor het onuitwisbare spoor van slijtageplekken op de marmeren trappen.
Maar wie door de grote voordeur binnentreedt, stapt een modern toegeruste school in. Mooie kleuren, goed verzorgde lokalen en werkruimtes waarvan docenten en leerlingen samen gebruikmaken. In de gangen zijn kluisjes waar leerlingen hun laptops opladen. De lokalen – elk met een eigen kleur – zijn vernoemd naar belangrijke wetenschappers. Op de gangen hangen schilderijen van belangrijke wereldburgers. Dit is een school waar je als leerling en docent graag bent.
Montessori, Cosmicus en UNESCO samen
De naam Metis is bedacht door een leerling van de school. Ze verwijst naar een Griekse godin die met Zeus trouwde. Deze Metis stond bekend om haar wijsheid. Uit angst voor die wijsheid slikte Zeus zijn vrouw in, vanaf dat moment zat zij in hem en kon hem laten weten wat goed en slecht was. Tegelijkertijd is Metis de naam van een 1848 ontdekte planetoïde en heet ook een van de manen rond Jupiter Metis. Wijsheid en wetenschappelijke kennis, precies wat de school haar leerlingen wil meegeven.
De school is ontstaan door een samenwerking tussen Montessori Scholengemeenschap Amsterdam en stichting Cosmicus, dat zich bezighoudt met wereldburgerschap in het onderwijs. Cosmicus staat voor integratie, maatschappelijke participatie en emancipatie.
Bij Montessori onderwijs is het belangrijk dat leerlingen zich, in een goed toegeruste omgeving, in vrijheid leren ontwikkelen. Dit heeft geleid tot een school waar leerlingen niet alleen een diploma halen en kennis maken met robotica en programmeren, maar ook worden voorbereid op het leven in de huidige wereld en mogen excelleren. De betere leerlingen werken aan échte opdrachten, van échte bedrijven.
De school is ook deelnemer aan het wereldwijde netwerk van UNESCO. Op hun eigen manier besteedt elke school aandacht aan minimaal drie van de vier UNESCO-waarden: vrede en mensenrechten, intercultureel leren, wereldburgerschap en duurzaamheid.
Het Metis heeft meer dan 800 leerlingen en wil groeien naar zo’n 950 leerlingen. Qua diversiteit vormt het Metis nu een goede afspiegeling van de totale Amsterdamse bevolking, dat wil zeggen dat bijna alle leerlingen de Nederlandse nationaliteit dragen (ze zijn dus hier geboren), maar dat voor een deel geldt dat hun ouders elders op de wereld zijn opgegroeid (Frankrijk, Portugal, Marokko, Turkije, Korea, Afrika, Polen, noem maar op).
De school wil leerlingen opleiden tot wereldburgers, waarbij deze verschillende wortels juist van betekenis kunnen zijn. Dit gebeurt onder meer via het vak wereldburgerschap, door vakoverstijgende projecten aan te bieden en – naar de wensen van Maria Montessori – de wereld binnen te halen en tegelijkertijd te leren buiten de school.
—> Lees verder in DEZE PDF van het Magazine van hetkind #2
Inge Spaander is onderwijsdenker, verhalenverteller en docent media & entertainment op het Thorbecke Voortgezet Onderwijs. Dit verhaal is eerder gepubliceerd in magazine #2; Ik wens je de wereld
Reacties