Stichting Nivoz logo
Sterkt leraren, schoolleiders en betrokkenen bij de uitvoering van hun pedagogische opdracht

Nivoz Over Nivoz

Wendy Lampen

Vanuit mijn levensvisie wil ik steeds leren. Door mijn innerlijke drang naar verandering, is het voor mij het belangrijk als persoon elke keer mijn eigen moraal en handelen te onderzoeken, mezelf te plaatsten in relatie tot de context waarin ik mij bevind en daar op een gewetensvolle manier, naar goed vermogen, dan ook naar te handelen.

Ik startte als leerkracht geschiedenis en maatschappij en als leerkracht ‘moraal/ethiek’ in het (voorgezet) ‘buitengewoon onderwijs’ in België. Ik werkte daar ook met jongeren met autisme en coördineerde het leerprogramma binnen de schoolvoorzieningen. Een project waar ‘lessen’ plaatsvonden in klassen, op diverse stageplaatsen in het dagelijks leven en in een rijtjeshuis dat het kloppende hart vormde van het leerprogramma. Daardoor kon ik o.a. mee een stem geven aan het denken dat aan de basis lag voor ‘Inclusief Onderwijs’ in Vlaanderen.

Als Autismespecialist mocht ik professionelen, ouders en mensen met autisme opleiden, verschillende onderzoeken begeleiden, etc. Dit zowel binnen als buiten Europa. Ik kreeg de kans om zowel in Nederland als Vlaanderen de opleidingen autisme binnen verschillende hogescholen te helpen ontwikkelen, lessen te geven en studenten te coachen.

Ik had het geluk te mogen ontwikkelen binnen een diversiteit aan culturen met hun bijbehorende visies op het leven en educatie. Daarnaast samen met mensen met een scala aan cognitieve stijlen, kalenderleeftijden en ontwikkelingsleeftijden te leren waardoor mijn perspectief kon groeien.

Ik heb zelf een breintype dat geclassificeerd wordt als ‘Aspergersyndroom’. Dit sterkt me mee in het scheppen van evenwaardige kansen en een rijker leven voor alle mensen. Het denken van elk mens, met zijn beperkingen en vermogens, zorgt ervoor dat de mens in staat is voor zichzelf - ook in een samengaan met anderen - een voertuig te zijn van de huidige situatie naar een volgende en elke vooruitgang te leren zien als een verbetering.

Ook binnen Autimaatschap en door middel van wendylampen.com wil ik mijn visie op educatie, die zowel binnen als buiten het onderwijs plaatsvindt, met anderen delen en verder ontwikkelen. Een dialoog gaande houden tussen leermeester en leerling – waarbij diegene die ‘hoger’ in de hiërarchie staat, niet steeds de leermeester hoeft te zijn. Deze dialoog vormt mijns inziens de basis voor het leren van ieder mens.
Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief