Suus Goedschalk
Mijn naam is Suus Goedschalk. Ik ben werkzaam als docent op een Rebound Voorziening. De Rebound Voorziening is een onderdeel van het plan van aanpak met betrekking tot veiligheid in het onderwijs en de opvang van risicoleerlingen. De Rebound Voorziening werkt vraaggericht en gaat uit van het sociale competentiemodel, met als uitgangspunt dat jongeren recht hebben op een startkwalificatie als voorbereiding op zelfstandigheid. Leerplichtige jongeren krijgen in de Reboundperiode ondersteuning op het gebied van onderwijs en sociale vaardigheden zodat eventuele terugkeer naar school soepel verloopt. Jongeren hebben de mogelijkheid via ervaren te leren.De term ‘Rebound’ komt uit de sportwereld en betekent dat je jezelf in een positie brengt om een nieuwe kans op scoren te creëren.
Voor de leerlingen wil ik een docent zijn op wie ze kunnen rekenen. Zo één waar ze van weten dat ik er ben voor de leerlingen, zij niet voor mij. Ik wil graag dat ik de leerlingen het gevoel geef dat ze welkom zijn op de Rebound Voorziening en in mijn lessen.
Ik ga ervan uit dat wanneer zij dit gevoel niet hebben het voor de leerlingen lastig is om tot de gewenste resultaten te komen en zullen de door hun gestelde doelen niet of nauwelijks behaald worden.
Leerlingen mogen van mij zijn wie zij zijn; met al hun mooie kanten maar ook met hun mindere kanten of beperkingen. Ik doe mijn best om leerlingen op te merken en ze te (h)erkennen. Veel belang hecht ik als leerkracht aan humor en ben wel in voor een goede grap. Lachen is gezond, daarnaast vind ik dat de een goed, vrolijke sfeer kan bijdragen aan het vergroten van de prestaties.
Tijdens de lesuren maak ik regelmatig tijd voor een ‘klets’ praatje. Ik laat graag de leerlingen vertellen wat hen bezig houdt. Jongeren hebben zulke mooie verhalen. Naast dit alles probeer ik duidelijk te zijn en check steeds of ze mij begrijpen. Het gaat er niet om dat ik begrepen word, maar dat ik anderen leer mij te begrijpen. Vooral in een onderwijssituatie als op een Rebound Voorziening is het noodzakelijk om een pedagogisch verantwoorde aanpak te hanteren met respect voor de behoefte(n) van de leerling.