Michiel van Dijck
Onze veranderlijke wereld dwingt kinderen voortdurend om standpunten in te nemen en keuzes te maken, om te ontdekken of te onderzoeken. Vaak gaat dat spelenderwijs, soms dwingen situaties. De druk op kinderen is soms groot door verwachtingen die volwassenen of leeftijdgenoten hebben, door het ontbreken van passende ondersteuning of door onveilige omstandigheden. Hoewel ook ik die wereld vaak niet begrijp help ik kinderen door met ze mee te denken, ze uit te dagen, verantwoordelijkheid te delen of te nuanceren.
Vroeger waren scholen vooral leerinstituut waar kinderen in een redelijk veilige setting volgens een vast stramien leerden. Tegenwoordig dienen scholen vooral een pedagogische omgeving te bieden waar kinderen op verschillende manieren, met van elkaar verschillende kinderen leren in uiteenlopende leeromgevingen. Daarbij ligt het accent minder op wat geleerd moet worden en meer op wie je bent.
Het Nivoz biedt me handvatten, achtergronden en artikelen die helpen om vanuit een pedagogische blik naar de leefomgeving op mijn school te kijken.
Basisschool De Ruimte is een school waar veel aandacht uitgaat naar het leren van kinderen. De focus ligt daarbij niet vooral op wat een kind moet leren, maar op wat een kind wil leren. Wanneer een leraar niet goed meer weet hoe deze verder moet met een kind, daar begint het leren van de leraar. Heeft deze de juiste sleutels gevonden dan kan het kind zich verder ontwikkelen.