Manon Klijn
Student Pabo
Ik ben Manon, tweedejaars deeltijd PABO-student aan de Marnix Academie in Utrecht. In vriendinnenboekjes bij En wat ik later worden wil, schreef ik steevast: ‘juf’. Via een omweg in het middelbaar onderwijs (docent Frans) ben ik terug bij mijn oorspronkelijke droom. In het kader van het vak Pedagogiek/Groep in Beweging schreef ik een essay over de pedagogische opdracht van het onderwijs en in het bijzonder over die van mijzelf als toekomstig leerkracht.
Wat mij niet is gelukt met de pubers, komt mij nu met de jongere kinderen opnieuw tegemoet. Als ik met pedagogische tact wil kunnen handelen, als ik écht die verbinding met de kinderen wil maken, dan is er werk aan de winkel. En eigenlijk wist ik dat ook wel. Het platform van Stichting Nivoz is voor mij daarbij een belangrijke bron van informatie geweest, evenals het boek Pedagogische Tact van Luc Stevens en Geert Bors. Het gaf mij het theoretisch kader dat ik ontbeerde, het hielp mij de praktijk te begrijpen en het stelde mij gerust. Ik ben niet de enige leerkracht (in spé) die het nodig heeft om eerst eens goed in de spiegel te kijken. Om de weg vrij te maken en daarna het kind te zien, dat onze open blik verdient en deze zo hard nodig heeft.