Lonneke Thijs
Na een stage op een school verbonden aan de afdeling kinderpsychiatrie werd mij duidelijk: ik wil juf worden in het speciaal onderwijs! Het gaf mij voldoening om kinderen met forse gedragsproblemen weer met plezier naar school te laten gaan.Inmiddels werk ik 11 jaar op de Mulock Houwer locatie Lageweg. Een cluster 4 school voor kinderen in de basisschoolleeftijd. Er wordt onderwijs verzorgd onder het motto: gewoon waar mogelijk, speciaal waar nodig. Er is veel aandacht voor leren en de manier waarop een kind dat het beste kan doen. Ik heb ervaring van groep 3 tot en met groep 8.
Na de Pabo heb ik de master Special Educational Needs gedragsspecialist en specialist begeleiden afgerond. Ik ben ook school video interactiebegeleider.
Regelmatig wordt aan mij gevraagd wat het maakt dat kinderen weer tot leren komen bij mij op school. Ik vind het lastig om hier een eenduidig antwoord op te geven. Wel is te zien dat leerkrachtgedrag doorslaggevend is. Kinderen bij mij op school hebben duidelijkheid, structuur, rust en een positieve houding van de leerkracht nodig. Daarnaast worden gedragsproblemen niet als ‘lastig’ ervaren en krijgen kinderen altijd weer een nieuwe kans. Doordat de gedragsprobleem niet van invloed zijn op de relatie met de kinderen, voelen zij zich geaccepteerd bij mij op school.
Ik ben van mening dat als je denkt in mogelijkheden en niet vanuit de beperkingen kinderen heel veel kunnen. Daarbij hoort dat je als leerkracht kritisch naar je eigen handelen durft te kijken. Daarin zit naar mijn mening de sleutel to verandering.
In oktober 2015 ben ik verkozen tot Leraar van het jaar 2015 voor het speciaal onderwijs. Ik wil mijn enthousiasme overbrengen voor het werken met kinderen met forse gedragsproblemen. Ik ga er vanuit dat ik niet alleen voor het speciaal onderwijs maar ook voor het regulier onderwijs en de startende leerkracht een inspiratiebron kan zijn!