Linda Spin
Mijn naam is Linda Spin, getrouwd, moeder van 3 fantastische dochters, woonachtig in Heerde en werkzaam bij de Katholieke Pabo Zwolle (KPZ). Als docent Vernieuwingsonderwijs ben ik verbonden aan team Maatwerk en richt ik mij voornamelijk in de nascholing op vernieuwende onderwijsconcepten. Als daltonopleider verzorg ik daarbij nascholing in het PO.Het verbinden en versterken van het aanbod van de KPZ gericht op Vernieuwende Onderwijsconcepten, doe ik vanuit mijn visie dat leren een proces is van zelfontwikkeling waarbij de veranderingen in de samenleving vragen om een andere aanpak van het onderwijs. Onderwijs dat voorziet in de behoefte aan conceptuele kennis en vaardigheden die flexibel en toepasbaar zijn en waarbij vernieuwende concepten ingezet worden om een brede ontwikkeling van en door het kind te laten plaatsvinden. Het is dan ook mijn ambitie om vanuit de KPZ studenten, leraren en teams in beweging te brengen, zich af te laten vragen ‘waarom we de dingen in het onderwijs doen zoals we dat doen’ en zich bewust te laten worden van de manier waarop Vernieuwende Onderwijsconcepten daarbij een meerwaarde vormen.
Naast het vernieuwingsonderwijs begeleid ik als Coach-on-the-job Pedagogische tact leraren die dit traject bij het NIVOZ volgen. Nieuwe inzichten en bewustwordingen ontstaan door het traject vertalen naar concreet handelen in de praktijk, is daarbij het uitgangspunt. Door middel van klassenbezoeken en nagesprekken over de ontwikkeling van gestelde leervragen (waarbij feedback op de relatie tussen leraar en leerlingen centraal staat), stimuleer ik als coach de pedagogische ontwikkeling van de leraren in hun eigen praktijk.
Mijn rol als coach: een rol die me op het lijf geschreven is, die me gelukkig en dankbaar maakt, maar vooral een rol die voortkomt vanuit een diepgaande, liefdevolle betrokkenheid voor de relatie tussen volwassenen en kinderen. Ik ben dan ook erg blij met de samenwerking met het NIVOZ, haar trainers en de betrokkenheid bij het traject Pedagogische tact.
De betekenis van het traject Pedagogische tact en de bewustwording die dit teweeg gebracht heeft, heb ik weten te vangen in een gedicht, mijn gedicht... ‘Mijn pedagogische tact’