Stichting Nivoz logo
Sterkt leraren, schoolleiders en betrokkenen bij de uitvoering van hun pedagogische opdracht

Nivoz Over Nivoz

Linda F. Nathan

schoolleider in Boston

Linda Nathan is co-director op de Boston Arts Academy (BAA), die in 1998 is opgericht. Het is de eerste en enige middelbare school voor de beeldende en podiumkunsten in deze Amerikaanse stad. De overtuiging wordt gedragen dat kunsten even belangrijk zijn voor studenten bij ontwikkeling en bij prestatie in de meest brede zin van het woord.

De kunsten zijn geïntegreerd in een academisch curriculum van leerlingen. Er wordt een verscheidenheid van leerstijlen aangeboden. De opleiding zet zich in voor een vervolg op academisch onderwijs voor stedelijke jongeren, die zelden de kans krijgen om zich te concentreren op de kunst.

Onder de leiding van Linda heeft de school provinciale, nationale en internationale erkenning gerkegen, o.a. een Massachusetts Compass Award, een "Breaking Ranks" award van de National Association of Secondary Schools en een Mentor School prijs van de Coalition of Essential Schools.

BAA stuurt meer dan 90 procent van alle afgestudeerden naar de universiteit.

Linda was direct betrokken bij de start van de Boston Arts Academy, maar was eerder een drijvende kracht achter de oprichting van de Fenway High School, nationaal erkend voor zijn innovatieve educatieve strategieën en school-to-werkprogramma's. Zij is tevens mede-oprichter en bestuurslid van het Centrum voor Collaborative Onderwijs in Boston, een non-profit organisatie die hervorming van het onderwijs nastreeft eb zich richt op het creëren van meer rechtvaardige en democratische scholen.

In 1990 werd zij tot Leraar van het Jaar verkozen door Channel 5 in Boston. Van 1995 tot 1998 had ze zitting in de National Academy of Science Commissie voor de Wetenschap van het Leren. In 2003 kreeg Linda de Nadia Boulanger Educator's Award van de Longy School of Music voor haar werk in het kunstonderwijs. In 2007 werd ze uitgeroepen tot een Barr Stichting collega voor haar werk in sociaal ondernemerschap en leiderschap. In 2009 ontving ze de Godine-medaille voor dienst aan de gemeenschap van Massachusetts.

Ze heeft gewerkt aan hervorming vans cholen in Puerto Rico, Brazilië, Argentinië en Colombia. In 2006 presenteerde Linda zich op de UNESCO World conferentie over kunsteducatie in Lissabon, Portugal. Zij is docent aan de Harvard Graduate School of Education, waar ze les geeft in een traject met de titel "Bouwen aan democratische scholen."

Linda Nathan heeft veel gepubliceerd. Haar boek 'The Hardest Questions Aren't on the Test: Lessons from an Innovative Urban School' werd uitgebracht in september 2009. Ze haalde een bachelor-graad aan de Universiteit van Californië, Berkeley, en behaalde een doctoraat op de Harvard Universiteit.

Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief