Stichting Nivoz logo
Sterkt leraren, schoolleiders en betrokkenen bij de uitvoering van hun pedagogische opdracht

Nivoz Over Nivoz

Lies Timmering

Beleidsadviseur - Projectleider Leidse Gelijke Kansen Aanpak

Lies Timmering is beleidsadviseur onderwijs en kansengelijkheid en projectleider Leidse Gelijke Kansen Aanpak. Lies werkte eerder als docent en lerarenopleider, projectleider, afstudeerbegeleider en coördinator excellentie- en honourstrajecten. Binnen het lectoraat Leren & Innoveren deed ze onder begeleiding van lector dr. Marco Snoek een onderzoek naar lerarenkwaliteit in Europa.

Lies beleefde een enigszins problematische schoolcarrière. Al heel vroeg wordt haar op het hart gedrukt dat ze haar best moet blijven doen, dat de mavo dan misschien haalbaar is... na twee jaar mavo stroomt ze ‘af’ naar het voorbereidend beroepsonderwijs. Vanaf dat moment zal ze ‘haar best’ niet meer doen. Eigenlijk geloofde ze al heel vroeg niet meer in 'haar best'. Via een lange omweg komt Lies jaren later middels een 21+ toets op een pabo terecht.

Hier wordt ze voor het eerst echt gezien. Ze studeert versneld (en zelfs cum laude) af en krijgt een tweejarig leer-/werktraject aangeboden bij de Hogeschool van Amsterdam als 'hbo-docent in opleiding’. Ze wordt docent in het hbo, rondt een master pedagogiek succesvol af en doet binnen het lectoraat Leren & Innoveren onder begeleiding van lector dr. Marco Snoek een onderzoek naar lerarenkwaliteit in Europa. Lies werkte als docent en lerarenopleider, projectleider, afstudeerbegeleider en coördinator excellentie- en honourstrajecten.  Ze begint naast haar werk ook voor zichzelf, Onderwhys. Onderwijs ontwikkelen vanuit het ‘why’, het waarom. Want in de praktijk voelt het steeds vaker alsof de missie van onderwijs ondergeschikt raakt aan accreditatietrajecten, aan ranglijsten. Daar waar onderwijs kruist met (verander)management, beheer, beleid en bestuur groeit haar passie. Ze verdiept zich in de code goed bestuur en neemt zitting in een Raad van Toezicht in het basisonderwijs. Hier komt uiteindelijk alles bij elkaar. En dan emigreert Lies met haar gezin naar Amerika.

In de vier jaar onder de rook van Washington D.C. begint ze te schrijven via lieswonders.com, een persoonlijk blog over onder andere ongelijke kansen, opvoeden en onderwijs. Haar kinderen passen niet in de mal en de mal past niet bij hen. Haar eigen ervaringen maken dat ze vraagtekens (of zijn het uitroeptekens?) zet en dat ze zich hard wil maken voor onderwijs dat passend is bij de leerling. Dat recht doet aan de leer- en ontwikkelbehoefte, in plaats van het passend maken van een leerling aan de lat en mal van het onderwijs.

Eenmaal terug in Nederland is Lies in Leiden geland, van waaruit ze werkt aan het vergroten van kansen voor kinderen in het onderwijs.

 

Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief