Stichting Nivoz logo
Sterkt leraren, schoolleiders en betrokkenen bij de uitvoering van hun pedagogische opdracht

Nivoz Over Nivoz

Kristiaan Van den Branden

lerarenopleider Leuven

Kris Van den Branden is lerarenopleider aan de Katholieke Universiteit Leuven en academisch promotor van het Centrum voor Taal en Onderwijs. Hij tracht al 20 jaar zijn steentje bij te dragen tot meer gelijke onderwijskansen en de verhoging van de kwaliteit van het onderwijs. Hij was jarenlang de woordvoerder van het Vlaamse Steunpunt Gelijke Onderwijskansen.

Kris wil, samen met leerkrachten, directies en onderwijsondersteuners, timmeren aan een onderwijs dat werkt voor alle leerlingen, ongeacht hun thuistaal, de opleidingsgraad van hun ouders, of hun socio-culturele herkomst. Onderwijs moet mensen verbinden, eerder dan uiteentrekken. Onderwijs moet motiveren en inspireren, eerder dan selecteren en rangschikken. Onderwijs moet mensen optimale kansen geven om hun potentieel te ontwikkelen.

Kris is de auteur van de blog duurzaamonderwijs.com. Met die blog heeft hij de ambitie om leerkrachten, directies en ouders te inspireren en te informeren. Als academicus vindt hij het immers zijn taak om onderzoek naar ‘wat werkt in het onderwijs?’ op een toegankelijke en heldere manier te communiceren aan een breed publiek. In zijn eigen onderzoek zoekt Kris naar maatschappelijke meerwaarde: hij voert vooral onderzoek uit naar de factoren binnen onderwijs die voor leerlingen en leerkrachten echt een verschil kunnen maken.

“Duurzaam onderwijs” is geen methode, maar een brede visie op onderwijs, die vertrekt van de basisidee dat mensen intrinsiek veel positieve energie voor leren hebben, en dat de basisopdracht van onderwijssystemen erin bestaat om die positieve energie voor leren aan te wakkeren en om te zetten in zoveel mogelijk succesvolle leerervaringen. Op die manier wordt die energie blijvend hernieuwd, en dus duurzaam aangewend. Daarbij is het belangrijk dat mensen competenties ontwikkelen die ze in veel situaties en gedurende lange tijd kunnen inzetten, eerder dan oppervlakkige kennis die snel weer vervliegt. Duurzaam onderwijs kan dan ook gedefinieerd worden als onderwijs waarin:
- geen talent verloren gaat: onderwijs werkt optimaal voor elke leerling, ongeacht zijn of haar achtergrond.
- energie voor leren hernieuwd wordt: de energie die leerlingen en studenten investeren in onderwijs wordt maximaal omgezet in leren en ontwikkeling, wat op haar beurt nieuwe energie voor leren oplevert.
- cruciale competenties worden ontwikkeld: leerlingen ontwikkelen de competenties die cruciaal zijn voor hun toekomstig leven en voor de toekomst van de planeet.

Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief