Jolanda Simons
Jolanda Simons (1958) is wijsgerig pedagoog, opleider, docentencoach, onderwijsontwerper, vakdocente levensfilosofie voor hoogbegaafden, erkend facilitator creatieve denkontwikkeling, psychosociaal hulpverleenster en innovatiekundige op het gebied van onderwijskundige en opleidingskundige vraagstukken. Zij werkt vanuit deze rollen en expertise voor onderwijsinstellingen en/of levert een bijdrage aan creatieve onderwijsprojecten.Haar missie? Aansluiten bij de unieke creatieve potentie die in ieder kind besloten ligt en ‘helpen dit potentieel te ontsluiten’. Dat is de pedagogische opdracht voor de toekomst. Dit vraagt van het onderwijs een kantelbeweging: in plaats van het kind te laten aansluiten bij de klassenstructuur van de school en de vakkenstructuur van de docent(en) is het de uitdaging van ons onderwijs aan te sluiten bij de unieke ‘breinstructuur’ van ieder kind. Dit vraagt een omslag bij docenten en schoolleiding om de traditionele onderwijsstructuren te doorbreken. Jolanda begeleidt schoolleiding en docenten bij dit intensieve transformatieproces.
Jolanda Simons ontdekte tijdens een reis naar de oude Mayacultuur in 2004 de sleutel tot de toegang tot ieders unieke breinprofiel: De BreinCode®. Ze is tevens grondlegger van de Pedagogiek Creascopie® en de didactiek Spiraalleren® en heeft hiermee BreinCode, Centrum voor BedrijfsKunst opgericht: het eerste leer-en opleidingscentrum voor Vrouwelijke (Hoog)Begaafdheid. Naast het bouwen van een unieke kennisbank geeft ze lezingen op dit gebied en worden creatieve producten van het Centrum voor BedrijfsKunst uitgegeven als E-pubs.