Stichting Nivoz logo
Sterkt leraren, schoolleiders en betrokkenen bij de uitvoering van hun pedagogische opdracht

Nivoz Over Nivoz

Jasper Rijpma

leraar vo

Jasper Rijpma is leraar geschiedenis op het Hyperion Lyceum in Amsterdam. Sinds 2003 staat hij met hart en ziel voor de klas. In 2014 werd Jasper uitgeroepen tot Leraar van het Jaar voor het voortgezet onderwijs. Sindsdien speelt hij een actieve rol in het onderwijspolitieke debat, onder meer door opiniestukken te schrijven voor het NRC, en door zijn stem te laten horen op sociale media. In 2024 publiceerde hij een boek, opgedragen aan zijn zesjarige dochter, waarin hij zijn ideeën en ervaringen als leraar deelt.

'In de eerste plaats ben ik leraar. Ik heb bijna twintig jaar met veel plezier voor de klas gestaan, mentortaken uitgevoerd, curricula ontworpen en op andere manieren bijgedragen aan de schoolgemeenschap. In 2014 werd ik verkozen tot Leraar van het jaar. In 2016 ben ik genomineerd voor de Global Teacher Prize. In januari 2025 werd ik benoemd tot 'ambassadeur van het onderwijs'.

Aan mijn rol als volwaardig lid van de schoolorganisatie kwam in 2020 een einde, met de diagnose uitgezaaid melanoom. Nog altijd ben ik twee ochtenden in de week actief op mijn school, het Hyperion Lyceum in Amsterdam. De andere dagen vul ik met het najagen van mijn dromen en idealen.  Waar ik voor sta: goed onderwijs voor ieder kind. Dat lijkt mij een kwestie van collectieve verantwoordelijkheid. Lesgeven is een teamsport. Daar wil ik mij voor blijven inzetten, als 'ambassadeur van het onderwijs'.

Ik ben mede-initiatiefnemer van 'Ontwikkelkracht', een project bedoeld om lerarenteams te ondersteunen met ruimte, kennis en kunde om het proces van onderwijsverbetering duurzaam in te richten. Het project is gehonoreerd met 330 miljoen euro vanuit het Nationaal Groeifonds, met een looptijd van tien jaar. Het huidige schooljaar werk ik aan het project DE LESBOEREN. Het betreft een mediaserie over het leraarschap, bestaande uit een podcast, een blog en twaalf portretten. Het doel van het project is om de waardering en positionering van de leraar te verbeteren, door een eerlijk en divers beeld te schetsen over wat het betekent om voor de klas te staan. De doelgroep: iedereen met een onderwijshart. Meer in het bijzonder mensen die denken aan een baan in het onderwijs.

In de zomer van 2024 is mijn debuut uitgekomen: 'wat ik je nog zeggen wil', bij Ambo Anthos. Momenteel werk ik aan een roman over jeugdzorg en onderwijs.

Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief