Janoes Vermeijden
Schoolleider
Janoes Vermeijden (1976) werkt vrijwel haar hele leven in het voortgezet onderwijs. Nadat zij pedagogiek studeerde, proefde ze aan de studie pedagogische wetenschappen en werkte als ambulant begeleider, zorgcoördinator en ten slotte als schoolleider op verschillende scholen. Op dit moment is zij werkzaam als schoolleider van Waldorf Grotius in Delft.
Een school is voor Janoes een gemeenschap van mensen waarin ontwikkeling centraal staat: een veilige en rijke werkplaats voor de toekomst waar je kunt worden wie je bent. Onderwijs is voor haar daarin een middel, geen doel op zich.
Als peuter wandelde Janoes aan de hand van haar moeder de Vrije School in en toen ze 18 jaar oud was liep ze standvastig en behept met een wereld aan kennis en ervaring de wereld tegemoet. De vrijeschool was voor haar als leerling een feest.
Leren was het ontdekken van de reikwijdte van haar verbeeldingsvermogen, het verbinden van wie jij bent met wat je de wereld geven kunt. Als leerling voelde Janoes zich vrijwel altijd onderdeel van een samenhang. Geen enkel vak stond op zichzelf: zo was geschiedenis altijd verbonden met aardrijkskunde en economie, wiskunde of kunst. Dat leren niet alleen met het hoofd ging, maar gevoeld en beleefd kon worden met haar hart en gedaan kon worden met haar handen of haar lijf, droeg daaraan bij.
Na gewerkt te hebben op verschillende scholen, verpandde zij opnieuw haar hart aan het vrijeschoolonderwijs. De ruimte en aandacht voor de persoonlijke ontwikkeling van leerling én leerkracht, kunst en ambacht zijn belangrijke redenen.
Daarom vindt ze het van wezenlijk belang de leerlingen en leerkrachten met plezier én liefde te bekrachtigen in hun competenties. Te luisteren en te trachten de juiste voorwaarden te scheppen voor de leerkrachten. Zij bezitten immers de zo waardevolle schat om de verbeeldingswereld en het hoofd, hart én de handen van de leerling samen te ontdekken.