Imported user
Wouter Siebers is leerkracht en gedragsspecialist op de Caeciliaschool in Amersfoort. Een school in een wijk vol tegenstellingen. De diversiteit en de vraagstukken die daaruit voortkomen spreken Wouter aan. Op zijn school is geen dag hetzelfde. Als leerkracht van groep 8 vindt hij het een feest om zijn leerlingen te mogen begeleiden in hun ontwikkeling. Zowel bij de keuze voor een VO-school als de ontwikkeling als persoon, als mens. Na de nodige werkervaring opgedaan te hebben was er behoefte aan verdieping. Hij volgde de Master Special Educational Needs waar hij zich schoolde als gedragsspecialist. Wouter werd in 2015 landelijk verkozen tot ‘Leraar van het Jaar in het Primair Onderwijs’.Inmiddels werkt hij, naast zijn werk als groepsleerkracht, een dag in de week als gedragsspecialist op zijn school. Hij is verantwoordelijk voor de ondersteuning van het team op het gebied van gedrag. Samen met zijn collega’s heeft hij de afgelopen jaren gezorgd voor een omslag van curatie naar preventie. Handelen voordat het probleem ontstaat! Met als uitkomst een sociaal-veilige school. Als gedragsspecialist is hij werkzaam op school-, leerkracht-, groeps- en leerlingniveau. Hij coacht leerkrachten op het gebied van groepsdynamica en leerkrachtgedrag, begeleidt leerlingen met heftige gedragsproblematiek en is samen met de intern begeleider verantwoordelijk voor visieontwikkeling op schoolniveau. Sinds dit jaar is Wouter projectleider passend onderwijs-gedrag voor de stichting KPOA. De missie is alle scholen in deze stichting de omslag van curatie naar preventie te laten maken.
Wouter zijn missie beperkt zich niet alleen tot zijn eigen werkplek. Hij heeft een groter doel. Aandacht voor preventie op landelijk niveau. Hij noemt het urgentie voor preventie! Hij heeft diepe overtuiging dat scholen beter vooraf kunnen een stevige basis neer kunnen zetten in plaats van achteraf te handelen. Het klinkt zó ontzettend logisch, waarom gebeurt het op veel plekken dan niet? Tijdens zijn ambassadeurschap (leraar van het jaar) probeert hij overal aandacht te vragen voor preventie. Hij voert veel gesprekken in het land. Op scholen, starterdagen, OCW en in verschillende raden. Samen de schouders eronder, dan moet het lukken. Met als doel elk kind een gezonde sociaal-emotionele ontwikkeling te geven. Waarom bieden we leerlingen direct hulp als ze de tafels niet snappen maar gaan we ervanuit dat positief gedrag zich als vanzelf ontwikkelt?
In zijn werk als leerkracht staan vier kernwaarden centraal. Contact, verbondenheid, vertrouwen en ontwikkeling. De volgorde is cruciaal. Het begint allemaal met contact. Contact tussen de leerling en de leerkracht. De ‘goodness of fit’, de ‘klik’. Een goede leerkracht is zich ervan bewust dat hij/zij bij sommige leerlingen meer moet investeren in deze werkrelatie. Als er contact is tussen de leerkracht en zijn leerlingen kan een groep op een positieve manier contact maken met elkaar, de verbondenheid. Als er contact en verbondenheid is dan zal vertrouwen in elkaar ontstaan. De absolute basis om kinderen tot ontwikkeling te laten komen. Een andere volgorde kan zorgen voor onrust en eventuele conflicten. Wouter ziet dat het werkt. Zorgen voor contact, verbondenheid, vertrouwen en ontwikkeling.
Met veel passie en plezier deelt hij zijn onderwijservaringen. Zo ook op hetkind.
Zijn motto: ‘Een klas krijg je, een groep moet je maken’.