Imported user
Na jaren in het onderwijs is Frans Schouwenburg bij Kennisnet als strategisch adviseur vooral bezig met het volgen van onderwijsvernieuwingen. Hij biedt ondersteuning bij specifieke ict-vragen die bij nieuwe onderwijsconcepten naar boven komen.In zijn werk met de pioniers die nieuw concepten realiseren, raakte Frans steeds meer gefascineerd door deze mensen. 'Dit zijn mensen die zichzelf steeds durven bevragen en sterker nog: die oplossingen zoeken en hun nek uitsteken om onlogische dingen uit het onderwijs te halen en een organisatie zó in te richten dat ieder kind opvalt en optimaal ondersteund kan worden. Ik ben zoekers tegengekomen. Mensen die kritisch op zichzelf zijn, maar ook op de wereld van het onderwijs. Allemaal mensen met recht van spreken. Allemaal onderschrijven ze het belang van de kerndoelen en eindtermen die we in Nederland hebben afgesproken. Sterker nog: een school als De School in Zandvoort zegt: "De gemiddelde basisschool in Nederland krijgt het niet voor elkaar alle kerndoelen in hun volle breedte aan te bieden." Dat is ernstig en het komt door de manier waarop we ons onderwijs georganiseerd hebben.'
Het boek heet Scholen om van te Leren. Frans vindt het essentieel dat we eens gewoon luisteren naar wat deze mensen te vertellen hebben. Discussies in de media gaan alleen maar over de tegenstellingen en de mislukkingen. We nemen weinig tijd om te ontdekken wat hun drijfveren, hun opvattingen over onderwijs en opvoeding zijn. De acht schoolportretten, vier in het PO en vier in het VO geven een beeld van de enorme bevlogenheid van de geïnterviewden, maar vooral van hun realiteitszin. Dat wilde Frans Schouwenburg met dit boek graag onder de aandacht brengen.