Hubert Winters
Heel lang geleden, tijdens mijn opleiding, kwam ik tijdens mijn stage toevallig terecht op een jenaplanschool. Daar kwam ik binnen in de stamgroep van Guus Kuijer. Ik begreep niets van wat er gebeurde, maar de sfeer was geweldig. De omgang met kinderen was natuurlijk. Je kon gewoon met elkaar praten, je was ‘tussen de kinderen’, je sprak over wat kinderen bezig hield, waar hun interesse lag. Het ging helemaal niet over ‘orde houden’ en lesjes voorbereiden. Het ging over nieuwsgierigheid, iets willen weten, iets willen onderzoeken, iets willen maken.En al snel wist ik dat ik ‘jenaplanner’ zou worden.
Vanaf het begin werkte ik op jenaplanscholen, probeerde mensen uit te leggen hoe geweldig dat was en uiteindelijk werd ik directeur van een kleine jenaplanschool, die uitgroeide tot een school met bijna vierhonderd kinderen. Samen met collega’s en ouders was het onze uitdaging om de school te zijn waarover we zongen: ’zo heel bijzonder is het niet of is het buitengewoon, we voelen ons hier thuis met elkaar, is het waar of is het een droom?….’
Op zoek naar uitdagingen, dat bleef wel mijn passie. Mijn jenaplan-passie kon ik verder uitleven toen ik Freek Velthausz ontmoette. Samen hebben we het JAS opgericht, een kenniscentrum voor onderwijsvernieuwers, jenaplanners en andere vernieuwers. Ons netwerk breidt zich steeds verder uit. We hebben een prachtig landgoed waar we inspiratieruimtes hebben, een theater, cursusruimtes, een logeerhuis en een paradijselijke omgeving. We organiseren opleidingen, begeleiden scholen, organiseren reizen, bouwen scholen en alles wat je nog kunt bedenken om scholen verder te helpen.
Er komen steeds meer partners in ons netwerk. Het wordt steeds interessanter. Ons ‘BOVENVEEN’ wordt langzamerhand een ontmoetingscentrum voor gedreven onderwijsvernieuwers uit binnen- en buitenland. We vinden het fijn dat steeds meer mensen zich aansluiten. Op die manier ontstaat er beweging; beweging die er voor zorgt dat opvoeding weer het hoofdthema wordt van ons onderwijs. Opvoeding is de basis, het doel, taal en rekenen zijn slechts middelen.
We houden ons veel bezig met het formuleren van antwoorden op de vragen wat goed onderwijs is en wat een goede leraar doet. Alleen op die manier kun je collega’s op de school helpen stappen te zetten op weg naar betere scholen, maar ook naar een betere samenleving.
Met name door onze buitenlandse contacten beseffen we steeds meer dat je scholen moet veranderen als je de samenleving wilt veranderen. Dat was ook al de mening van Peter Petersen, de grondlegger van jenaplanonderwijs. Hij was de man, die het beste uit veel vernieuwingsconcepten bij elkaar bracht en vaststelde dat sociale opvoeding plaats vindt door met elkaar te spreken, te spelen, te werken en te vieren. Laten we dat dan ook met elkaar doen. Dan zetten we stappen voorwaarts en krijgen we de samenleving, waarvan we dromen.